Criza financiara actuala a scos la suprafata comportamente destul de diferite de la un angajator la altul. Unul dintre tipurile de comportamente este cel rezervat, prudent. Retragerea intr-o zona de confort, reducerea cheltuielilor cu orice pret prin angajati disponibilizati, controlul la sange al costurilor, conservarea unor parti din afacere care nu aduc rezultate in aceasta prerioada.
O alta abordare este cea intreprinzatoare. Angajatorul pastreaza oamenii, se focalizeaza pe vanzari si face tot ce poate pentru a gasi clienti noi in perioada in care altii pierd clienti.
Fiecare angajator insa are asteptari crescute de la angajati. Asteapta un efort sustinut, dedicatie, angajament din partea fiecaruia.
Din punctul de vedere al dimensiunilor angajatorului, din nou exista mai multe abordari. Angajatorul mare reduce angajatii temporari, eficientizezeaza activitatea pe baza competentelor angajatilor permanenti, cauta solutii pentru a pastra campionii, oamenii de valoare. Angajatorul de mici dimensiuni incepe sa reduca drastic orice cheltuiala indirecta si pe care o considera fara impact imediat. De cele mai multe ori, angajatorul din aceasta categorie reduce mai intai costurile de instruire si pe cele de marketing. Adica tocmai cele care ar sustine afacerea!
1. Prima provocare pe care o vor avea companiile in anul care vine va fi sa isi pastreze oameni buni, pe cei care stiu sa gestioneze schimbarile si sa fie campioni ai rezultatelor.
*De ce?* Pentru ca acum este o „vanatoare” a celor care pot scoate din criza o afacere. Sunt valorosi cei care pot da rezultate in orice imprejurare, in ciuda obstacolelor. Acesti campioni doresc sa poata dovedi ca sunt buni si ei nu sunt obligatoriu in pozitii de conducere. Este gresit sa credem ca intr-o organizatie este important sa se pastreze numai managerii. Campionii pot fi la orice nivel si ei pot sa fie sau nu in pozitie cheie. Dar au motivatie, competente, dedicatie.
*O tactica* pentru a-i pastra este de a le acorda un nivel ridicat de
autoritate si independenta in asa fel incat statutul lor sa fie recunoscut si apreciat.
2. A doua provocare va fi sa pastreze bugetele de dezvoltare a angajatilor.
*De ce?* Pentru ca de cele mai multe ori, din pacate, cele mai multe firme taie din buget capitolul legat de instruire. Cu toate ca sunt numeroase articolele care vorbesc despre faptul ca cele mai multe firme nu isi vor reduce bugetul de training, cele care sunt in industria automotive, constructii, anumite servcii, electronice, deja au inceput sa anunte reduceri, chiar daca nu eliminarea totala.
*O tactica* ar putea fi aceea de a apela la diferite fonduri fie structurale, fie prin AJOFM care ofera facilitati celor care isi perfectioneaza angajatii. Facilitati care pot sa fie pana la 50% din valoarea instruirii pentru 20% dintre angajati.
3. O alta provocare va fi, pentru cei care fac angajari, sa isi aleaga angajatii potriviti pentru aceasta perioada.
*De ce?* In perioade dificile un angajator are nevoie de un anumit tip de angajat. Care este acesta? Depinde la o organizatie la alta. Depinde ce ii lipseste. Poate ca are nevoie de cel care sa ii ofere stabilitate odata ce trece criza, dar cunoscand bine afacerea. Poate ca ii lipseste tocmai agentul de schimbare intr-o perioada de schimbare.
*O tactica* poate fi de a determina exact ce tip de persoana este potrivita.
Este momentul in care comportamentul si intelegerea plus valorii create de fiecare activitate sunt cele mai importante elemente de cautat la un candidat. Discutia cu omul de la Resurse umane sau cu o firma de specialitate este importanta. Multi angajatori au ceea ce ei numesc fler. Nu prea este momentul potrivit pentru fler! Este momentul alegerilor rationale, in cunostinta de cauza si cu argumente bazate pe nevoile afacerii.
4. A patra provocare va fi pastrarea oamenilor fara cresterea costurilor.
*De ce?* Pentru ca anul 2009 va fi un an dificil din multe puncte de vedere.
Acum stim despre criza. Incepem sa vedem efectele ei din plin, de la firmele din Romania care isi reduc activitatea si pana la romanii plecati peste hotare care nu mai au de lucru. Si sunt in numar tot mai mare. Avem un guvern nou care ramane de vazut ce pregateste pentru angajatori si pentru angajati. Si in acest context controlul si mentinerea costurilor la nivelul actual incepe sa fie un deziderat pentru multe companii.
Aici este destul de greu de sugerat *o tactica*. Este momentul in care este bine sa vedem ce altceva ii motiveaza pe angajatii nostri. Poate respectul, aprecierea sincera din partea superiorilor ierarhici, un director general care merge si da mana cu ei, transparenta in mesaje si onestitatea de a recunoaste ca mai mult ca sigur anul 2009 nu va aduce mariri salariale spectaculoase.
5. Si o ultima provocare este aceea de a-si mentine atitudinea pozitiva. Nu optimismul, acesta este uneori rupt de realitate.
*De ce?* Primim atat de multe informatii contradictorii, altele descurajante. Din tara sau din afara ei suntem bombardati aproape zilnic cu stiri care pot sa duca la panica un angajator. In ceea ce priveste criza financiara, cea energetica, cea umana. Si totusi un angajator serios vrea sa fie pe piata, sa dovedeasca ce poate sa faca in continuare pentru clientii sai.
Tactica este aceea de a avea o atitudine poztiva si nu a de a fi un simplu optimist Cel mai bine ilustreaza diferenta dintre opimism si atitudinea pozitiva o scurta istorioara a unui prizonier american, supravietuitor al unui lagar din Vietnam. Am auzit candva aceasta poveste si mi-a ramas in memorie. Acest personaj este unul dintre putinii care s-au intors dintr-un grup mai numeros. Si a fost intrebat de ce el a supravietuit si ceilalti nu.
Iata ce a raspuns. Cei mai multi dintre prizonieri incercau sa afle vesti incurajatoare si isi spuneau de fiecare data ca sigur pana la data X vor fi eliberati. Si data respectiva venea, iar ei nu erau eliberati. Atunci isi fixau alta data. Pana cand erau atat de indurerati ca nu se intampla la data gandita de ei ceea ce voiau ei incat mureau de inima rea. Dar cel care a scapat a incercat sa schimbe acest mod de gandire cu altul: trebuie sa gasesc resursele sa rezist cu orice pret pana cand vom fi eliberati! Si a rezistat.
Si probabil ca aceasta este de fapt si tactica angajatorului. Sa gaseasca acele cai de a rezista pana cand criza va fi depasita.
Sorina Bradea este senior consultant la compania de resurse umane RoMarketing.
Vrei sa contribui cu texte care sa fie publicate pe DailyBusiness.ro? Trimite textul pe adresa mihai[at]dailybusiness.ro sau solicita un blog de business