Sondajul realizat pe 1.316 indivizi cu varste peste 18 ani, in perioada 6-8 spetembrie, arata ca aprecierea generala a romanilor asupra invatamintului national este negativa.
Cei mai multi dintre romani (61%) au in general o parere proasta si foarte proasta despre scoala romaneasca, in timp ce doar 36% au o parere buna si foarte buna. De asemenea, 61% dintre romani ar prefera sa-si trimita copii la studii in strainatate.
Comparativ cu invatamantul din Uniunea Europeana, doar un sfert dintre romani (26%) cred ca in Romania este un invatamant mai bun, in timp ce 55% cred ca invatamantul romanesc este mai slab. Principalele motive invocate pentru a justifica aceasta evaluare negativa sunt legate de caracterul neaplicat, lispa de dotare a scolilor si calitatea scazuta a actului educational.
Totodata, invatamantul romanesc este perceput ca fiind preponderent centrat pe informatie si rupt de realitatile de pe piata muncii.
Astfel ca 69% dintre romani considera ca invatamantul romanesc nu ii pregateste pe elevi pentru viata, ceea ce demonstreaza un caracter formativ scazut al invatamantului actual.
Concluzia este intarita si de faptul ca 78% dintre romani apreciaza ca invatamantul este centrat prea mult pe informatie si mai putin pe formarea de competente. Evaluarea se regaseste si atunci cand 77% respondentii afirma ca tinerii nu sunt pregatiti sa faca fata pe piata muncii, iar 95% dintre romani considera ca reinfiintarea scolilor profesionale sau de meserii ar fi un lucru benefic.
Repondentii sondajului IRES sunt de parere ca scoala romaneasca scoate absolventi slab pregatiti si se confrunta cu o devalorizare a diplomelor.
„Ruptura dintre actul educational si cerintele de piata muncii este confirmata si de faptul ca 71% dintre romani considera ca absolventii de facultate sunt slab pregatiti, iar 77% cred ca diplomele nu mai au nicio valoare’, arata acelasi document.
In opinia participantilor la studiu, prestatia ministrului actual al Educatiei este apreciata drept „modesta”.
Marea majoritate a respondentilor (86%) spun ca schimbarile frecvente ale legislatiei din domeniul educatiei sunt prea frecvente, iar 80% sustin ca dotarea scolilor este deficitara.
Un alt motiv de nemultumire al romanilor tine de nivelul scazut al sigurantei in scoli si exigenta scazuta a profesorilor.
Astfel ca 86% dintre parinti sunt ingrijorati de nivelul scazut al sigurantei in scoli, 97% dintre romani considera ca disciplina in scoli ar trebui crescuta, iar 74% dintre acestia nu sunt de acord ca exigenta ar fi prea mare. Ca o confirmare a nevoii de disciplina, 84% dintre respondenti doresc reintroducerea uniformelor scolare, arata sondajul IRES.
Profesorii sunt perceputi de catre participantii la sondaj ca angajati prost platiti si relativ slab pregatiti.
Aproape 80% dintre romani considera ca profesorii sunt prost platiti, iar 51% apreciaza ca acestia sunt slab pregatiti, in timp ce doar 41% cred ca sunt bine pregatiti.
Totusi, invatamantul de stat este perceput ca fiind mai bun decat cel privat (60%), doar 1/3 dintre respondenti avand o parere contrara.
Repondetii considera mult mai bun invatamantul din trecut, decat cel de azi.
Invatamantul din trecut este idealizat si considerat mai bun fata de cel din prezent, 86% dintre romani considerand ca actualii elevi sunt mai slab pregatiti decat cei din trecut.
Actualul sistem de examinare este considerat ineficient, 71% dintre respondenti apreciind ar ca trebui reintrodus examenul la liceu, iar 79%, examentul de treapta a II-a in liceu.
Repondentii spun ca apelul la meditatii sau la ore suplimentare este la moda, 50% dintre parinti fiind in situatia de a imbunatati actul educational formal prin ore suplimentare.
Un motiv serios de ingrijorare pentru apelul la meditatii este si faptul ca 43% dintre romani considera ca profesorii nu isi fac datoria la scoala.
Parintii elevilor apeleaza la meditatii pentru ca vor sa aiba un copil bine pregatit (91%), la solicitarea profesorilor (43%) si pentru ca si alti parinti fac acelasi lucru (42%).
Cei mai multi dintre parintii care isi trimit copii la meditatii sunt convinsi ca elevii sau copii lor vor avea note mai mari (52%) si ca au sanse mai mari de a urma o facultate (57%). Matematica (88%) si limba si literatura romana (60%) sunt materiile cel mai des invocate ca obiect al meditatiilor.
In opinia repondentilor, prezenta religiei in scoli este considerata un act necesar. Numai 25% dintre romani sustin ca promovarea unui cult religios in scoli ar trebui interzisa, in timp ce 72% sunt in dezacord cu studiul religiei.