- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Peste trei sferturi dintre companii au taiat bugetele pentru traininguri cu 30-40% in 2009

28 Dec, 13:26 • Redactia DailyBusiness
Peste trei sferturi dintre companii au redus in 2009 bugetele pentru traininguri cu 30%-40%, din cauza crizei, si s-au orientat catre perfectionarea interna sau online, ceea ce a dus la scaderea pietei de profil cu aproape 50%, la 17,5 milioane euro, potrivit specialistilor in recrutare.
Peste trei sferturi dintre companii au taiat bugetele pentru traininguri cu 30-40% in 2009

„Criza financiara a declansat reajustari de strategii si planuri tactice ale majoritatii companiilor. Accentul pus pe eficienta utilizarii resurselor a determinat departamentele de resurse umane ale companiilor sa se reorienteze catre implementarea masurilor de reducere a costurilor, respectiv restructurari, redimensionarea bugetelor de training, de recrutare sau alte beneficii”, a declarat pentru Mediafax Bogdan Dragoescu, directorul operational al Manpower Romania.

Madalina Balan, managing partener la firma de recrutare HART Human Resource Consulting, a afirmat ca bugetele pentru pregatirea angajatilor au fost cu 30-40% mai mici fata de 2008, in conditiile in care companiile au facut o analiza atenta a nevoilor de training si dezvoltare.

Companiile au redus si bugetele pentru team building-uri si cursuri motivationale.

„Mai mult de jumatate dintre clienti au inteles sa renunte deocamdata la training, sperand ca acest lucru le va economisi sume sau le va permite sa dirijeze resursele spre mentinerea fortei de munca si diminuarea consecintelor perioadei economice actuale. Cu toate aceste eforturi, firmele vor realiza in curand ca provocarile mediului nu pot fi contracarate cu oameni pregatiti ca pentru perioada relaxata si abundenta a anilor trecuti”, considera Florin Radulescu, partener la firma de training Ascendis.

El a adaugat ca piata de training a scazut cu pana la 50%, la circa 17,5 milioane euro, comparativ cu 2008.

La randul sau, Catalin Naftan, directorul de vanzari al companiei specializate in servicii de externalizare a calcului salarial, recrutare si administrare de personale PayLogic, a apreciat ca motivele principalele care au determinat firmele sa ajusteze bugetele de training sunt scaderea puternica a fluctatiei de personal si reducerea de costuri.

„Mai toate companiile au renuntat la diverse programe de training ca urmare a reducerii costurilor, unele dintre ele eliminand total aceste investitii. Astfel, 78% din firme au redus sau au eliminat bugetul de training”, a apreciat Naftan.

In conditii de criza, pastrarea angajatilor cu rezultate si perfectionarea acestora au devenit o prioritate, astfel ca o mare parte dintre companii au incercat sa revizuiasca strategia de pregatire a salariatilor.

In conditiile scaderii cererii din partea angajatorilor, companiile de training au fost nevoite sa adapteze pachetele de servicii pentru a putea supravietui crizei economice.

„Situatia actuala face o triere in piata firmelor de training, prin doua parghii importante. Pe de o parte presiunea facuta de concurenta si puterea de negociere a clientilor asupra pretului pe ziua de curs, iar pe de alta diversitatea si flexibilitatea portofoliului de subiecte pe care firmele de training il au. Altfel spus, rezista pe piata firmele care au capaciteatea de a genera suficiente venituri in conditii de preturi mici si care pot sa-si modifice sau adapteze produsele la noile cerinte mai exigente ale pietei”, considera reprezentantul Asccendis.

In 2010, specialistii din domeniu se astepta la o stabilizare a pietei.

„Piata de training se va stabiliza, in sensul ca acele companii care ofera un produs calitativ, diferentiat si eficient ca valoare financiara, vor evolua intr-o crestere stabila, gradata, nicidecum similara cu cea din 2007-2008, dar cu siguranta comparabila cu cea care a existat in piete stabile, dezvoltate”, este de parere Matilda Crossman, managing director al firmei de training ExP Group.

Florin Radulescu se asteapta la o revigorare a preocuparii firmelor pentru investitia in resursa umana, cu atat mai mult cu cat firmele vorbesc despre eficientizare, cresterea productivitatii, reducerea costurilor, managementul proceselor sau crestere sustenabila.

„Aceste subiecte vor avea nevoie de oameni pregatiti sa le transpuna in realitate. Este clar ca perioada de prosperitate anterioara acestui an, in care bugetele erau generoase, iar realizarile la indemana nu au «antrenat» angajatii sa fie eficienti, productivi sau atenti cu costurile. Simpla presiune a managementului privind cresterea sau scaderea acestor paramentri nu va fi suficienta si nu va tine loc abilitatilor oamenilor de a obtine rezultate semnificative”, a mai spus Radulescu.

Urmărește Daily Business pe Google News