Editura Meteor Press
Colectia Business
Pret 17 lei
Titlu original: Brilliant presentation – What the best presenters know, say and do
Cartea intr-un minut:
A sti sa faci prezentari exceptionale este pe lista scurta de lucruri obligatorii pentru a avea succes in cariera. Controlarea emotiilor, mai ales prin autocunoastere, este pasul cel mai important de facut pentru a ajunge un bun prezentator.
Cronica DailyBusiness
Pentru a fi exceptional, in orice domeniu, iti trebuie talent, dorinta de a deveni cel mai bun, instrumente practice, antrenament si foarte multa munca si disciplina. In calea unei prezentari de succes stau, cel mai adesea, emotiile puternice care duc la „sugrumari de panica”. Cei mai expusi sunt managerii, care trebuie sa raspunda fluent despre aproape orice si sa sustina, cu claritate, interesele companiei lor.
Prezentarea trebuie sa fie proaspata, sa lase impresia de original si nou; sa fie informativa sau sa aduca interpretari noi; sa fie relevanta prin fiecare cuvant rostit; sa fie entuziasta, ceea ce ii da vitalitate si vivacitate; sa spuna o poveste cu inceput, mijloc si sfarsit.
5 lucruri sunt esentiale intr-o prezentare: sa fie integrata intr-un context; sa aiba o poveste-cheie; sa aiba culoare; materialele vizuale sa fie excelente, altfel sa nu se foloseasca; prezentarea sa fie sustinuta in forta si cu ritm. Prezentarea in fata unui public este atat de inspaimantatoare pentru multi oameni incat le cauzeaza tulburari fizice, ce-i scot din functionarea normala.
Controlul emotiilor se poate realiza prin mentinerea unei bune pozitii a corpului, respirarea prin diafragma, udarea in permanenta a gurii cu apa, pronuntarea unor cuvinte intregi, relaxarea fetei si a umerilor.
David Heslop, CEO la Mazda si Expotel, isi exersa prezentarile in fata unei oglinzi inalte, in corpul gol. Daca putea sa faca ceva atat de stanjenitor, atunci prezentarea in fata unei sali pline de oameni, era usoara, prin comparatie.
Redactarea initiala a prezentarii ar trebui sa dureze 3 ore; cizelarea ei, 3 ore; etapa initiala de creare a slide-urilor, doua ore; examinarea slide-urilor facute de profesionisti, doua ore; repetitiile si rescrierile, 3 ore; consultarile cu colegii, 3 ore; repetitiile pentru sustinerea prezentarii, trei ore. In total, sunt necesare 19 ore pentru pregatirea unei prezentari.
Inceputul presupune ca fiecare sa fie onest cu sine insusi, sa scrie pe o hartie, in detaliu, cat de rea este problema care il afecteaza. Crizele de trac pot fi tratate, dar lasate netratate pot duce la agorafobie, care este mult mai serioasa. Simptomele sunt tremuraturile, palpitatiile, transpiratia, dificultatile respiratorii, durerile in piept, ametelile sau, in cazul extrem, o frica apasatoare.
Unii dintre cei mai buni prezentatori sunt complet lipsiti de rusine si sunt in stare sa spuna si sa inveteze orice pentru a obtine un efect de calitate. „Azi ma simt complet neobrazat” trebuie rostit in gand, la iesirea pe scena.
Inainte de a sustine o prezentare, pentru a avea succes, prezentatorul trebuie sa stie de ce sustine acea prezentare, unde, cand, in fata cui o sustine, care este climatul politic sau comercial, ce stie deja audienta si care-i sunt asteptarile.
O poveste cu inceput puternic, mijloc coerent si sfarsit intens trebuie sa fie lipsita de limbajul corporativ, de jargon si sa fie simpla si incitanta. Reusesc cei care sunt dependenti de povesti, care le asculta la munca, acasa, la restaurant si care inteleg de ce unele au succes si altele, nu.
Spectacolul si prezenta scenica sunt necesare in prezentare. Cei de pe scena nu se afla acolo pentru a citi un scenariu, ci pentru a monopoliza atentia si pentru a convinge.
Ca instrument, PowerPoint-ul trebuie stapanit, ceea ce se poate obtine prin exersare continua si prin ochi pentru design.