Coaching-ul a aparut
in Romania in urma cu aproximativ 10 ani, fiind o activitate destul
de tanara. Totusi, in piata exista o tendinta de maturizare si
profesionalizare, spun specialistii din domeniu.
In general, la
coaching apeleaza persoanele cu functie de conducere din top
management si middle management, care doresc sa obtina satisfactie la
locul de munca, performante mai bune si echilibru interior.
[b]„Antrenorul de
minti”[/b]
[img=3524][/img]
„Coach-ul este mai
mult decat un
persoane, un antrenor pentru performanta, pentru leadership, pentru
schimbare, pentru eficienta. Se intampla foarte des sa ne batem capul
cu o problema, iar atunci cand intra cineva brusc in camera si ne
spune
DailyBusiness.ro Lilia Dicu (foto), daring executive coach.
„Despre acest
lucru este vorba: sa vina cineva si [b]sa te ajute sa vezi lucrurile
altfel decat le-ai vazut tu[/b] si sa te ajute sa-ti faci un plan ca
sa ajungi acolo unde doresti intr-un termen determinat, cu o
strategie clara, mult mai repede si eficient decat ai fi ajuns acolo
pe drumul tau, fara nici un fel de ajutor. Asta inseamna sa fii
antrenor de persoane: un antrenor care lucreaza cu resursele
persoanei respective”, a adaugat aceasta.
In ceea ce priveste
domeniile din care fac parte cei mai multi clienti de coaching,
Lilia Dicu a aratat ca executivii cu care a lucrat ea au fost, in
majoritatea cazurilor, din [b]companiile multinationale[/b].
„Ca domenii, cel
mai des am lucrat cu oameni din [b]FMCG sau din domeniul
serviciilor[/b]. Pe langa multinationale, am lucrat si cu
antreprenori care, avand business-ul de o anumita anvergura, si-au
dorit sa creasca sau sa-si reorganizeze afacerile”, a mai spus
Lilia Dicu.
[b]Provocarile pe
care le lanseaza managerii[/b]
„Una dintre
provocarile pe care managerii le lanseaza cel mai frecvent este
situatia
mare, bugetele sunt foarte stranse, persoanele sunt foarte putine”,
a aratat Dicu.
O alta tema este
legata de „change management” care apare atunci cand este necesar
sa se schimbe leadership-ul si managementul companiei pentru a avea
succes in continuare, mai ales din cauza unei situatii exterioare.
Un alt subiect ar fi
legat de imbunatatirea relatiilor sau de construirea de aliante
strategice.
„Nu in ultimul
rand, o alta tema este legata de cresterea persoanei. Daca inainte
observam un coaching legat numai de performanta, acum intalnesc
situatii in care managerul a fost promovat pe o noua pozitie si are
nevoie sa creasca. In ultimul timp, coachingul in organizatii se
axeaza pe crestere si dezvoltare”, a mai aratat Lilia Dicu.
[b]Cum isi dau
seama managerii ca au nevoie de un executive coach?[/b]
„Datorita acestei
profesii noi, nu toti managerii stiu ca au nevoie de un coach, din
cauza faptului ca pur si simplu nu stiu ca exista acest tip de
serviciu. Aceasta piata este in continua crestere si dezvoltare”, a
subliniat Dicu.
[quote=Lilia
Dicu]Managerii constientizeaza nevoia de un coach atunci cand
realizeza ca exista provocari carora ei nu le pot face fata
singuri[/quote]
Totodata, managerii
apeleaza la coach cand se confrunta cu o criza sau cu presiunea
responsabilitatilor crescute in mediul complex in care activeaza,
sunt in tranzitie de cariera si abia au imbratisat responsabilitati
de anvergura sporita sau insasi organizatia este in tranzitie de la
un model de business la altul, iar managerii au nevoie sa gestioneze
aceasta schimbare cu success, au provocarea politica a pozitiei pe
care o detin sau cauta balanta perfecta intre viata profesionala si
cea personala.
De asemenea, nevoia
de un coach mai apare si atunci cand nu mai este vorba de abilitati,
ci de o abordare creativa, atunci cand oamenii isi dau seama ca sunt
intr-un blocaj, atunci cand nu mai e vorba de necesitatea de a invata
ceva nou, ci de a adopta o alta perspectiva.
Pe de alta parte,
managerii isi dau seama ca au nevoie de un executive coach atunci
cand organizatia are o discutie deschisa despre instrumentul de
coaching pentru diverse niveluri de dezvoltare. Unele organizatii au
un plan de dezvoltare in care este inclus si un proces de executive
coaching. Acesta este un lucru programat.
[b]Provocarile pe
care un coach le intampina in Romania[/b]
In Romania, multe
organizatii nu stiu inca ce este coaching-ul, iar aceste lucruri este
necesare de explicat: ce este?, cum ajuta? si cum se face?.
O alta provocare sau
realitate a pietei este existenta multor persoane care nu au o
formare in acest domeniu, dar care practica meseria. Din aceasta
cauza, dupa procesele de coaching care nu aduc rezultate, deschiderea
managerilor sau a companiilor de a lucra cu un coach scade.
Nu in ultimul rand,
o alta provocare este ca antreprenoriatul in coaching este in faza
incipienta. Una este sa ai abilitati in a fi un coach bun, alta este
sa construiesti, bazandu-te pe aceste abilitati, un business, astfel
incat sa fii cea mai buna alegere pentru companiile care au nevoie de
serviciile tale, precizeaza Lilia Dicu.
„Tendinta in
industria de coaching este de consolidare si de unificare a mai
multor structuri. Zilele trecute, s-a anuntat alianta intre Asociatia
pentru Coaching, Consiliul European de Mentorat si Coaching si
Federatia Internationala de Coaching. Acestea au format un nou
parteneriat cu spirit de cooperare pentru a face diferenta in aceasta
noua profesie, ridicand-o la noi standarde etice, pentru a-i servi cu
excelenta pe cei care opteaza pentru serviciile de coaching. Acest
lucru inseamna ca profesionalizarea serviciilor va creste, iar
[b]piata de coaching va fi din ce in ce mai reglementata[/b]”, a
declarat Lilia Dicu.
Potrivit acesteia,
urmeaza reconfigurarea metodologiei de lucru si certificare, pentru
ca, in acest moment, fiecare organizatie are criteriile ei de
certificare, de denumiri. „Vad o unitate in ceea ce priveste
promovarea, dezvoltarea si setarea asteptarilor a ceea ce se numeste
[i]best practices[/i] in coaching pentru beneficiul societatii, in
general”.
La nivel global,
sunt 47.500 de coachi profesionisti, adica doar 6-7 coachi la 1
milion de oameni. Dintre acestia, 3.500 sunt din Europa de Est.
Federatia Internationala de Coaching, cea mai importanta organizatie
globala de couching, a reunit in 2011 un numar de aproximativ 19.000
de coachi, spre deosebire de 2006, cand erau doar 11.000 de coachi.
In Romania exista aproape 30 de coachi acreditati
International Coach
Federation (ICF).