El a estimat ca veniturile incasate de site-urile de joburi din publicarea de anunturi (excluzand veniturile din publicitate – n.r.) s-au ridicat anul trecut la 2 milioane de euro, iar anul acesta vor creste la 3 milioane de euro.
Pe aceasta piata, principalii jucatori sunt site-urile eJobs si BestJobs. Oficialii eJobs nu au putut fi contactati.
Piata de anunturi online de recrutare este subdezvoltata in Romania, comparativ cu pietele din Europa de Vest, este de parere Fusu. El da ca exemplu Olanda, unde exista cateva site-uri mari, fiecare cu sute de mii de joburi publicate. Pe de alta parte, principalele site-uri din Romania, eJobs si BestJobs, au fiecare circa 10.000 de joburi publicate online.
Piata romaneasca de recrutare online este considerata totusi a fi una dintre cele mai dinamice din regiunea Europei de Est, eJobs si Neogen fiind companiile care au stat la baza celei mai spectaculoase tranzactii din online-ul romanesc de anul acesta, in iunie, cand fondul de investitii american Tiger Global Management a preluat pachete minoritare ale celor doua companii pentru o suma evaluata de avocati la peste 10 mil. euro.
Clientii noi sunt atrasi cu anunturi de recrutare gratuite
In urma cu patru luni, BestJobs a schimbat strategia de preturi, renuntand la limita maxima de 3 anunturi gratuite permise companiilor imediat dupa inscriere. Astfel, companiile pot publica oricate anunturi de angajare gratuit si nelimitat, insa daca doresc ca anuntul lor sa fie evidentiat grafic sau sa fie afisat primul in categoria sa, trebuie sa plateasca o taxa care variaza intre 70 si 230 de lei pe anunt.
Calin Fusu spune ca, in aceste patru luni, veniturile BestJobs nu au fost afectate de faptul ca sunt permise oricate anunturi gratuite. „In schimb, a crescut numarul de job-uri de pe site”, spune el, precizand ca obiectivul companiei este sa isi creasca de 10 ori numarul de job-uri disponibile online, pana la 100.000, in urmatorii doi-trei ani.
Conform lui Fusu, ponderea anunturilor gratuite din total se situeaza la numai 20% in cazul BestJobs.
Compania va debuta foarte curand cu reclame pe panouri outdoor, dupa ce Neogen a anuntat recent ca se va concentra asupra promovarii outdoor si a pregatit investitii de 100.000 de euro in reclame pe autobuze si bannere, in Bucuresti. „Vor fi circa 15-20 de panouri amplasate in zone centrale din Bucuresti, in care am investit cateva zeci de mii de euro”, a spus Raluca Barbuneanu, manager BestJobs.
Ea a precizat ca mesajele de pe panouri se vor adresa persoanelor care isi cauta job-uri pe site-ul Bestjobs, si vor avea sloganul „Lupta pentru viitorul tau”.