Odată cu pandemia de Covid, tot mai mulţi angajaţi au descoperit beneficiile muncii de la distanţă, iar după doi ani de lucru li se pare greu să se întoarcă la birou full time şi caută locuri de muncă ce permit lucrul „remote”, astfel că foarte mulţi caută această facilitate atunci când aleg o ofertă de muncă.
Peste 92.000 de joburi noi au fost postate, de la începutul verii şi până acum, pe eJobs.ro. Aproape 8.500 au reprezentat oferte scoase în piaţă de angajatorii din străinătate şi 5.200 de joburi au fost remote.
„Sunt anumite schimbări faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În primul rând, vorbim, la nivel general, de o temperare a freneziei pe care piaţa muncii a cunoscut-o vara trecută, frenezie nemaiîntâlnită, de altfel, în niciunul din ultimii 22 de ani. Angajatorii au continuat să caute oameni şi, pe multe segmente, au făcut eforturi semnificative pentru a se lupta cu deficitul de candidaţi, însă, în linii mari, suntem uşor sub nivelul înregistrat anul trecut. Vedem, în schimb, o creştere cu 5% – 10% a numărului de joburi postate de angajatorii din străinătate şi o preconizată domolire a numărului de locuri de muncă remote”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs România.
Astfel, în timp ce în perioada iunie – august 2022 numărul de joburi remote era de aproape 6.600, anul acesta nu a depăşit nivelul de 5.200.
Dacă în ceea ce priveşte numărul de locuri de muncă se observă o uşoară scădere faţă de anul trecut, pe segmentul de aplicări a fost înregistrată o creştere de aproape 10%, interesul candidaţilor pentru joburile remote fiind invers proporţional cu cel al angajatorilor pentru acest mod de lucru.
În acest sens, din cele 2,5 milioane de aplicări, aproape 370.000 (15%) au mers către locurile de muncă ce pot fi făcute de acasă sau de la distanţă versus 303.000 în 2022.
Tot invers proporţional este şi raportul joburi – aplicări străinătate. În vreme ce numărul de oferte pentru afara ţării a crescut, aplicările au fost în scădere faţă de anul trecut. „De câţiva ani vedem această tendinţă de scădere a interesului faţă de ideea de a munci în afara ţării. În continuare, numărul de aplicări pentru aceste joburi este undeva la sub 2% din total, adică destul de puţin şi vedem mai curând specialişti care se uită la oportunităţile care apar peste hotare decât muncitori calificaţi şi necalificaţi”, mai spune Roxana Drăghici.
Domeniile care au angajat cel mai mult în această vară au fost retailul, serviciile, industria alimentară, turismul, transporturile, producţia şi call-center / BPO.
Cele mai multe locuri de muncă s-au adresat candidaţilor entry level (0 – 2 ani de experienţă), mid – level (2 – 5 ani de experienţă), fără experienţă, seniorilor (peste 5 ani de experienţă) şi abia apoi managerilor.
„Vedem multe oferte pentru candidaţi cu experienţă minimă sau zero experienţă şi pentru că vara, în general, creşte numărul de oferte din industrii precum HoReCa sau turism, unde sunt căutaţi tinerii în special pentru joburi sezoniere sau project based, care nu necesită o pregătire specială sau experienţă. Pentru multe dintre acestea sunt eligibili inclusiv elevi de liceu care au împlinit vârsta de 16 ani şi care ar putea lua, astfel, un prim contact cu piaţa muncii şi cu angajatorii. Din păcate, însă, încă nu există un interes considerabil pentru aplicări din partea acestui segment de candidaţi. Spre exemplu, din cele 2,5 milioane de aplicări din această vară, doar 13.500 au venit din partea tinerilor sub 18 ani”, explică Roxana Drăghici.
Cele mai multe aplicări continuă să aparţină celor din segmentul de vârstă 25 – 35 de ani (930.000), urmaţi de candidaţii cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani (650.000 de aplicări) şi 36 – 45 de ani (450.000 de aplicări). Aproximativ 270.000 de aplicări aparţin celor care au peste 45 de ani.
Peste 750.000 de aplicări au vizat joburile care au salariul menţionat în anunţul de angajare.