Rosetka – care a mai lucrat ca training manager la Telemobil SA.- a intrat in echipa AchieveGlobal in 2004, ocupand postul de trainer, iar spre sfarsitul lui 2004 a facut trecerea spre departamentul de vanzari, ocupand postul de junior sales manager, pentru ca din ianuarie 2006 sa fie investita in functia de business unit manager.
DailyBusiness: Cum ati explica cresterea constanta de pe piata furnizorilor de training din Romania?
DianaRosetka: Este rezultatul dezvoltarii economice a Romaniei, care a favorizat intrarea pe piata a unor companii de prestigiu, din punct de vedere al preocuparii pentru dezvoltarea angajatilor, pentru atingerea obiectivelor de afaceri si maximizarea rezultatelor. Eu cred ca acest lucru a dus la ridicarea standardelor de calificare profesionala si a continuat sa genereze interes pentru training.
DB: Credeti ca este un risc aparitia pe piata a mai multor furnizori de training intr-un timp relativ scurt?
DR: Cresterea numarului de furnizori de training poate fi o oportunitate pentru clienti – acestia au mai multe optiuni la dispozitie – iar in ceea ce ii priveste pe furnizori, cresterea competitiei ar trebui sa aiba ca efect imbunatatirea calitatii si preocuparea continua pentru diferentiere.
DB: Clientii de pe piata de training din Romania isi fac documentarea inainte de a apela la un anumit furnizor?
DR: Clientii carora ne adresam noi (Achieve Global – n.r) si anume specialistii in resurse umane – care sunt cel mai adesea responsabili de implementarea strategiilor de dezvoltare profesionala – nu numai ca se documenteaza in procesul de selectie a furnizorilor, dar sunt oricum foarte buni cunoscatori ai pietei de training.
DB: Ce primeaza pentru clienti atunci cand vine vorba de alegerea furnizorului de training?
DR: Conform studiului realizat de Achieve Global in Romania la sfarsitul lui 2006, pe primele locuri in criteriile de selectie a furnizorilor de training se afla capacitatea furnizorului de a adapta solutiile de training la specificul nevoilor clientului, experienta relevanta si notorietatea.
DB: Ce inseamna pentru dumneavoastra „un trainer bun„?
DR: Este profesionistul care imbina experienta proprie in afaceri, activitate operationala si manageriala, cu calitatile de facilitare si de leadership. Un trainer bun are nevoie de ani de activitate „pe teren” si de experienta in lucrul cu oamenii.
DB: Cat de eficient credeti ca este un curs facut de catre un trainer cu metode internationale, dar care nu cunoaste prea bine piata locala?
DR: Atunci cand metodele internationale au la baza cercetare si promoveaza bune practici globale, ele sunt chiar mai eficiente decat cele locale, empirice de cele mai multe ori, care se raporteaza la alternativele din piata romaneasca, nu la standarde de anvergura mai mare.
DB: Dar ce se intampla atunci cand trainer-ul provine din alta tara?
DR: Daca vorbim despre un trainer extern, atunci discutia este diferita, pentru ca este foarte importanta expunerea pe care a avut-o trainer-ul respectiv la un mediu de organizatie si de afaceri asemanator cu cel al participantilor la curs. Aceasta „expunere” aduce valoare adaugata conceptelor teoretice si metodelor de training folosite pentru transmiterea acestora. Este motivul pentru care companiile straine de training care intra pe piata romaneasca isi selecteaza din piata locala atat trainerii cat si directorii generali.
DB: Cati participanti la traininguri a inregistrat compania in 2007 si cati estimati pentru 2008?
DR: Anul trecut am avut 4.000 de participanti, iar pana la sfarsitul acestui an ne asteptam la circa 7.000.
DB: Ce traininguri au fost mai solicitate anul trecut, si care credeti ca vor fi in top anul acesta?
DR: Leadership-ul este, de aproape doi ani, cea mai importanta zona de interes pentru organizatiile din Romania si se inscrie intr-o tendinta internationala care graviteaza in jurul preocuparii pentru managementul talentelor. In mod particular, in Romania, aceasta preocupare se manifesta in contextul unei crize acute a pietei fortei de munca, ceea ce conduce la nevoia de securizare in interiorul organizatiilor a resurselor umane cu potential deosebit. De aici vine si interesul pentru dezvoltarea competentelor de leadership ale managerilor, urmarindu-se astfel cresterea motivarii oamenilor din subordine si, astfel, reducerea fluctuatiei de personal, dar si pentru identificarea si dezvoltarea angajatilor cu potential deosebit, pentru a constitui o baza de selectie interna a viitorilor manageri in conditiile lipsei de personal calificat de pe piata.
DB: In afara de leadership, ce ii mai intereseaza pe „consumatorii” de training-uri din Romania?
DR: Ramane ridicat interesul organizatiilor pentru dezvoltarea abilitatilor de vanzari si management al vanzarilor. In unele situatii, aceasta nevoie este un reflex al crizei de pe piata fortei de munca, sub aspectul lipsei personalului calificat. In conditiile in care cererea depaseste oferta si fluctuatia de personal creste, multe companii se vad nevoite sa instruiasca frecvent noii angajati din vanzari.
DB: Considerati ca nevoia de training in domeniul vanzarilor este numai consecinta fluctuatiei de personal?
DR: Nu neaparat, in unele cazuri nevoia de dezvoltare a abilitatilor de vanzare este generata de etapa de evolutie in care se afla domeniul respectiv. De exemplu, in sectorul imobiliar, cresterea competitiei in randul dezvoltatorilor conduce la constientizarea necesitatii de diferentiere si prin calitatea oamenilor de vanzari, in sensul unei orientari mai consultative a acestora catre nevoile clientilor. In domeniul financiar-bancar vorbim in continuare atat de intrarea pe piata a unor noi jucatori, precum si de diversificarea serviciilor financiare oferite de furnizorii specializati: leasing imobiliar, brokeraj, fonduri de investitii etc.
DB: Puteti estima care este timpul maxim de invatare ce se poate economisi de catre un manager facand un training?
DR: Varianta castigatoare este combinatia dintre acumularea de informatii si abilitati noi prin training si exersarea lor la locul de munca. In opinia mea, una fara celalalta nu garanteaza succesul 100%.
Sub umbrela UBD se mai afla 2 divizii specializate, Kepner-Tregoe Romania, care ofera solutii in elaborarea si/sau optimizarea proceselor la nivel strategic si operational, si ROI Institute Romania, care ofera servicii de masurare si imbunatatire a randamentului investitiei pentru initiativele din domeniul dezvoltarii resurselor umane.
In 2007, AchieveGlobal Romania a inregistrat o crestere a profitului operational de 40% comparativ cu anul precedent. Din portofoliul de clienti ai AG fac parte companii precum Alstom Power, Boiron, Bricostore, Cosmote, Dacia Group, ING, JTI, Libra Bank, Medicover, Metro, Orange.