Criza de personal a avut consecinte in 2007, cand salariile au crescut nejustificat, iar recrutarile s-au facut nu numai dupa criteriul performantei ci tinandu-se cont de nevoia considerabila de oameni.
Criza de specialisti din sectorul bancar, din domeniul contabilitatii si ingineriei i-a avantajat, insa, pe angajatii cu experienta.
„Angajatii cu experienta relevanta se simt indreptatiti sa aiba asteptari salariale mai inalte, iar companiile care vor sa pastreze oamenii valorosi le ofera salarii atractive”, spune pentru DailyBusiness Mihaela Scarlat, consultant in cadrul firmei Advice Human Resources.
Conform acesteia, companiile de prestigiu au avut, in 2007, o dilema: fie sa angajeze oameni „scumpi”, cu un nivel ridicat de experienta, fie sa opteze pentru persoane cu putina experienta, pe care le-au introdus in cursuri de formare.
Tanarului absolvent ii este caracteristic entuziasmul si forta sporita de munca, iar angajatorul il poate instrui in asa fel incat sa fie in concordanta cu valorile companiei.
„De cele mai multe ori, insa, tinerii nu sunt pregatiti corespunzator si se supraevaluaeaza, iar profesionistii sunt foarte greu de format si cu costuri mari, asa ca firmele au inceput sa adopte tot mai mult diverse programe de pregatire a angajatilor”, a explicat Ioana Covasa, manager al firmei de resurse umane Resurs Consult.
Cand vine vorba de tinerii absolventi, stabilizarea raportului cerere/oferta pe piata muncii din Romania va avea loc cand invatamantul romanesc va fi capabil sa scoata masiv profesionisti pe piata muncii si cand firmele vor dori sa se implice mai mult in realizarea stagiilor de catre studenti, este de parere Ioana Covasa.
Expatii sunt prea scumpi uneori
In ciuda crizei de personal din domeniul bancar, contabilitate si inginerie, nu toate companiile romanesti sunt entuziasmate de posibilitatea aducerii de personal din strainatate.
„Practica de aducere a expatilor este frecvent intalnita in randul companiilor care au intrat recent pe piata din Romania. Expatii ocupa de obicei pozitii de middle si top management, dar costurile aducerii personalului din strainatate nu pot fi suportate de catre toate companiile. Pe langa pachetul salarial, un expat va primi si bonus de relocare, iar cheltuielile de relocare pot depasi uneori salariul”, explica Scarlat.
In ce priveste metodele de retinere sau atragere de personal, companiile adopta strategii diferite, care variaza de la caz la caz.
„In 2008 se vor acorda bonusuri pentru performante care nu vor depinde direct de profitul companiei, iar recompensarea unui angajat se va face dupa criteriul competitivitatii, deoarece criza majora a trecut”, in opinia lui Scarlat.