„Piata (de recrutare – n.r.) cu certitudine va scadea. Pot sa bag mana in foc. Nu dau procente pentru ca as ‘ghici’. Dar involutia o arata semnalele clientilor. Acestia fie vor recruta foarte putin si vor merge pe varianta de promovari interne, fie vor recruta prin forte proprii”, a declarat Berteanu.
„Daca ai recruteri interni, nu se justifica sa dai bani companiilor de specialitate. De-abia a treia optiune este sa apelezi la o agentie externa”, a adaugat acesta.
Potrivit managerului Talent Stream, juniorii vor fi cea mai afectata categorie de potentiali angajati de lipsa cererii de recrutare.
„Pentru juniori va fi dificil. Si dau ca exemplu un targ de joburi, care anul trecut a atras peste 30.000 de oameni. Sunt foarte curios cati vor avea anul acesta”, a afirmat Berteanu.
Ce trebuie sa faca recruterii pentru a depasi dificultatile aduse de criza si dezinteresul clientilor?
„Organizatiile care fac recrutare, sau cel putin cele care fac permanent placement, ceea ce facem si noi, trebuie sa reinventeze, sa schimbe fundamental modul in care servesc clientii si candatii. Chiar sper ca din punctul asta de vedere va exista o competitie puternica. Piata, candidatii si clientii merita mai mult”, a opinat seful Talent Stream.
Potrivit acestuia, exista in Romania companii specializate in recrutare, cu intervievati care nu primesc feeedback niciodata, care trimit clientilor o lista cu un candidat potrivit pentru pozitia care trebuie ocupata, si alti 4 care nu au nicio pregatire pentru jobul respectiv. Mai mult – a subliniat Berteanu – au existat situatii in care au fost trimisi catre angajator oameni care nu aplicasera pentru jobul disponibil.
„Daca faceam jumatate din lucrurile acestea in firma de training, ii puneam de mult lacatul pe usa”, a declarat acesta. Berteanu a condus, inainte de lansarea Talent Stream, firma de de training si consultanta UBD.
Tinta Talent Stream pentru 2009: 60-70 de clienti
Talent Stream a fost lansata de Berteanu si doi actionari americani (majoritari in cadrul companiei) in prima luna din 2009, cu o investitie de 400.000 euro, care, potrivit lui Berteanu, ar trebui acoperita pana la finalul anului.
„Am plecat la drum cu 400.000 euro, investitie privata, cu care ne propunem sa lucram anul acesta. Dupa cum arata bugetul, in 2010 ar trebui sa fim cash-flow pozitiv si sa ne putem autosustine”, a declarat general managerul companiei.
„Fiind operationali din 5 ianuarie, avem 3 clienti castigati, cu care avem contractele deja semnate. Mai sunt alti 9 cu care suntem foarte aproape de a semna, ne aflam in faza finala in care negociem termenii contractului. Tintim intre 60 si 70 de clienti pentru anul acesta, si o cifra de afacei de circa 400.000 euro”, a adaugat acesta.
Baza de date cu candidatii recrutati numara in prezent cateva sute, iar pana la finalul anului va numara, potrivit general managerului companiei, intre 2.000 si 3.000 de candidati.
Candidatii recrutati, dar si angajatorii, trec printr-un proces de evaluare, care are la baza un chestionar dezvoltat de Human Synergistics – companie axata pe cercetarea si publicarea de instrumente psihometrice valide pentru masurarea si conducerea culturii organizatiilor. Instrumentul psihometric, numit LSI (Life Styles Inventory), identifica stiluri de comportament si valori ce influenteaza performanta la nivel de individ, grup si organizatie.
Ce a stat la baza deciziei de a lansa o companie de recrutare, intr-o perioada incerta si pe o piata fragila?
Viziunea pe termen lung este unul dintre motivele care au determinat decizia de a intra in acest business, spune Berteanu.
„Nu vrem sa fim prezenti pe piata doar 1-2 ani si dupa aceea sa iesim din business. In al doilea rand, in situatii de criza ai sansa sa existe constrangeri care sa te forteze, ca organizatie, sa fii foarte flexibil si creativ. Pe de alta parte, scopul nostru de a aduce oameni si organizatii impreuna, pentru a produce valoare economica, chiar ne mana in lupta”, a spus managerul companiei.
Talent Stream facem numai recrutare si se axeaza pe 3 zone: IT &C, sales/ marketing si finance accounting.
„Ne ocupam de la specialisti, la middle management si top management. Nu ne pricepem, nu suntem structurati si nu avem modelul de business de asa natura incat sa ne ocupam de zona de entry level sau mass-recruitment”, a declarat Dan Berteanu.
Ce fel de clienti vizeaza Talent Stream?
„Istoria mea din ultimii 7 ani mi-a adus foarte multe relatii de business din zona multinationalelor si ale companiilor mari. Ceilalti 2 colegi ai mei care se ocupa de vanzari au experienta si relatii de business in zona clientilor medii si mici. Cumva e un mix bun. Clientii mari de astazi sunt usor in expectativa, dar posibilitatea pe care o ai la un client de genul asta este sa semnezi un contract consistent. Pe de alta parte, clientii medii si mici sunt mult mai activi”, a explicat managerul companiei.