Consultanta, desi este importanta si poate ajuta managementul in trasarea unor directii de business, este perceputa, de foarte multi oameni de decizie, ca a fi raspunsul la orice problema.
„Consultantii sunt buni, dar daca crezi ca ei trebuie sa iti rezolve problemele, atunci cel care are o problema esti tu, si la final ajungi sa ramai cu o investitie inutila. Consultantii te ajuta, te ghideaza, iti pot rezolva cateva probleme de strategie, dar echipa de management trebuie sa decida in final directia pe care trebuie sa mearga compania. Multe companii care imprumuta know-how de la consultanti se confrunta cu o noua problema, cunoscuta si ca The Knowing/Doing Gap: au aflat ce au de facut, dar nu o pot face”, a explicat Solomon, in cadrul conferintei Thinkers 50, intr-o prezentare care si-a propus sa raspunda la intrebarea „cum obtii succes pe termen lung”.
Exista o reteta pentru succesul unei companii? „Cine intreba asta acum 2 ani, obtinea raspunsuri foarte diferite. Atunci ne batea vantul in pupa (partea din spate a navei – n.r.), acum ne bate in fata”. Aceasta este replica cu care sefa Vodafone Romania si-a inceput speech-ul pe teme de leadership.
Brandul este una din componentele importante ale unui business, iar dovada acestui lucru sunt milliardele de euro care sunt cheltuite anual pe campanii de brand. Insa, subliniaza Solomon, nu este suficient, pentru ca o organizatie de succes inseamna mai mult decat atat. La fel cum nici strategia este un elemente cheie.
„Strategia ne ajuta sa vedem incotro ne indreptam. Insa e aproape imposibil sa dezvolti o strategie perfecta. Pentru ca fiecare industrie este legata de asteptarile clientilor, de competitori, si se poate schimba in scurt timp. Daca ai o strategie foarte diferita de a competitorilor, este riscant sa o aplici. Iar daca e prea buna, nu ai certitudinea ca nu ar putea fi copiata de concurenta”, explica Solomon.
Care este, totusi, cheia succesului? Avantajul competitiv vine din capacitatea de a face ceva ce concurentii tai nu pot face. Iar elementele care te pot apropia de acest lucru ar putea fi cultura organizationala si, implicit, oamenii din acea organizatie.
„O organizatie nu este nimic altceva decat capacitatea colectiva a oamenilor ei de a crea valoare. Iar cultura organizationala nu este doar un aspect al jocului, este jocul, spunea Louis Gerstner, omul care a restrucurat IBM. Si are dreptate”, considera Liliana Solomon.
Cand conduci o companie de 50 de oameni, unde cunosti numele fiecarui angajat in parte, e simplu sa construiesti o cultura organizationala. Dar exista companii cu sute de mii de angajati, si nu ai cum sa ii cunosti pe fiecare in parte. Trebuie sa ai alte mecanisme pentru a comunica cu ei. Daca vrei sa schimbi directia de business – in cazul unei achizitii, de exemplu – trebuie sa schimbi intreaga companie in acelasi timp. Nu poti sa ai un top management care sa mearga intr-o directie, iar restul oamenilor in alta. Asta ar genera haos, afirma sefa Vodafone.
A incerca sa aduci impreuna doua companii care au culturi organizationale diferite este similar unui transplant, potrivit lui Solomon. „Daca organul nu este asimilat de corp, interventia este un esec”.
Potrivit acesteia, singurul esec al Vodafone la nivel de achizitii a fost un business achizitionat in Japonia in 2001, pe care compania s-a decis sa il revanda ulterior. De ce? „A fost singura casatorie Vodafone care nu a functionat, din cauza culturilor organizationale, care nu s-au potrivit”, explica Solomon.
„Primul contact pe care il avem cu posibilii angajatii este un workshop in care ne cunoastem reciproc. Noi le prezentam valorile noastre si vrem sa le aflam pe ale lor. Daca se potrivesc, iar oamenii ne accepta valorile si regulile, atunci sunt bine primiti in companie. Daca nu, sunt liberi sa plece. Insa e foarte important sa avem langa noi oameni care cunosc si se integreaza in cultura organizationala. Brandul este global si trebuie sa fie acelasi peste tot, strategia depinde de fiecare piata in parte, insa cultura organizationala este vitala”.
Potrivit Lilianei Solomon, problema careia trebuie sa ii faca fata Vodafone Romania, in prezent, este mai putin criza, cat faptul ca activeaza pe o piata matura.
„Activam intr-o industrie care se schimba din sase in sase luni. Mai nou, din trei in trei luni”, a adaugat Solomon.