„Cand ai o economie in scadere, exista mai putine resurse pentru training, dar in acelasi timp directorii realizeaza ca au nevoie si mai mult de training ca sa supravietuiasca”, spune Silard, care adauga ca intr-o perioada economica dificila, ca lider trebuie sa fii mai concentrat. „Spre exemplu, este important sa te concentrezi asupra nevoilor clientilor pentru ca altfel vor alege o alta companie”.
„Ceea ce le spun directorilor este ca, in aceasta perioada, trebuie sa iti servesti clientii nu doar cu pasiune, ci si cu compasiune. Trebuie sa le oferi produse care sa le arate ca ai grija de nevoile lor”, afirma Silard.
Unul dintre exemplele preferate de el este cel al producatorului auto Hyundai, care are o campanie prin care orice cumparator poate returna masina achizitionata, daca isi pierde locul de munca intr-un an de la achizitie.
Cele mai dificile probleme de gestionat, in opinia managerilor cu care lucreaza Silard, sunt schimbarea strategiei si concedierea oamenilor. „Este foarte dificil sa concediezi o parte din echipa, insa managerii trebuie sa imbine realismul cu optimismul. Pe de o parte trebuie sa le spui angajatilor adevarul despre situatia companiei: Ori ne scufundam cu totii, ori lasam o parte din oameni la apa. Apoi, managerii trebuie sa fie optimisti atunci cand privesc in viitor”, spune specialistul american.
„Daca iti merge rau, este important sa extragi veninul din sarpe si sa il pui pe masa. Daca nu esti cinstit cu angajatii in vremurile grele, acestia nu te vor mai crede nici cand situatia se va imbunatati„, spune Silard.
Ce sfat ar da el managerilor din Romania pentru a gestiona schimbarea? „Trebuie sa stii mai intai ce vrei sa pastrezi, ca sa poti sa schimbi”. In ceea ce priveste succesul masurat in bani, Silard spune ca „Banii sunt ca sangele. Nu poti trai fara el, dar nu traiesti pentru el. Daca alergi doar dupa bani, atunci vei fi ca o pisica care isi alearga propria coada, profitul este de faptul rezultatul unei munci si a urmaririi unei viziuni”, spune specialistul in leadership.
In ceea ce priveste relatia managerului cu conceptul de putere, Silard considera ca modelul ideal este cel al „dirijorului”, care se situeaza intre liderul empatic si cel autoritar. „In prezent este foarte important pentru un manager sa fie umil, pentru ca de multe ori conduce oameni cu abilitati tehnice mult superioare lui, care, daca nu-i trateaza cu respect, vor pleca”, adauga specialistul.
De asemenea, el mentioneaza ca angajatii unei companii mici au alte asteptari de la un manager, comparativ cu angajatii unei firme mari.
„In companiile mici, oamenii se asteapta de la lider sa fie convigator si plin de pasiune, pentru ca succesul acelui business inca nu este dovedit. Practic liderul trebuie sa fie tot timpul pe scena in fata reflectoarelor pentru a-i motiva pe ceilalti. In schimb, la o companie mare un astfel de comportament poate fi un obstacol in cresterea firmei, pentru ca nu le ofera altor lideri posibilitatea de a se dezvolta”, spune Silard, care conchide prin a adauga ca oamenii sunt mai receptivi in fata unui lider care face greseli, decat in fata unui lider inactiv, care ia decizii greu.
Totusi cum ajungi sa te transformi ca lider? „Avem multe modele si strategii, dar acestea nu functioneaza pur si simplu, ca in manual, pentru ca fac apel la ratiune, cand de fapt schimbarea adevarata vine din suflet”, crede Anthony Silard.