„Anul 2009 a fost unul dintre cei mai pesimisti ani pentru romani, iar anul 2010 nu se anunta mult mai incurajator: romanii isi considera situatia financiara si perspectivele actuale mai putin bune decat la inceputul lui 2009”, au mentionat reprezentantii companiei de cercetare.
Daca in februarie 2009, aproape 50% dintre romani considerau ca situatia financiara a familiei lor era mai rea decat acum un an, in februarie 2010 procentul celor care o duc mai rau din punct de vedere financiar urca la aproape 60%, conform studiului.
Reducerea veniturilor a fost resimtita puternic de-a lungul intregului an 2009 – una dintre cele mai pesimiste perioade pentru opinia publica din Romania. Exista si o mica parte a populatiei ale carei venituri s-au imbunatatit comparativ cu un an in urma, dar aceasta a scazut de la 13% in februarie 2009 la 7% in februarie 2010.
Parerile romanilor fata de evolutia situatiei lor financiare in acest an sunt impartite – 40% cred ca venitul lor va ramane acelasi, in vreme ce 40% spun ca se asteapta ca acesta sa scada. Numai 2 din 10 romani sunt convinsi ca situatia lor financiara se va imbunatati in acest an. Numarul optimistilor a ramas relativ constant de la inceputul crizei economice, atingand valori usor mai ridicate in vara anului 2009.
Un indiciu asupra bunastarii populatiei unei tari este predilectia catre economisire si increderea in stabilitatea locului de munca. Aproximativ trei sferturi dintre romani cred ca nu este momentul potrivit pentru a economisi, iar 84% nu se asteapta sa puna bani deoparte in 2010. Responsabila pentru aceasta atitudine ar putea fi, printre altele, evolutia preturilor, au explicat reprezentantii GfK.
72% dintre romani cred ca preturile au fost mai ridicate in februarie 2010 fata de acceeasi perioada a anului anterior, iar trei sferturi din populatie estimeaza ca preturile se vor mari pe parcursul acestui an cel putin in acelasi ritm ca pana acum. De asemenea, neincrederea in stabilitatea locului de munca a ramas la fel de ridicata ca si in 2009: 9 din 10 romani cred ca somajul va creste in decursul acestui an.
In acest context, nu surprinde faptul ca intentia de achizitie a unei masini sau a unei locuinte se mentine la inceputul anului 2010 la nivelul relativ scazut al toamnei trecute: 10%, respectiv 5%, au mentionat reprezentantii GfK.
In schimb, 19% dintre romani au intentii serioase sa investeasca in imbunatatirea locuintei, iar 12% considerau in luna februarie ca este o perioada favorabila achizitiei bunurilor de folosinta indelungata, precum mobila, masina de spalat sau televizor. 2 din 10 romani se asteapta sa cheltuiasca anul acesta o suma mai mare decat anul trecut pentru astfel de cumparaturi – probabil si in urma experientei promotiilor pe care le-au derulat marii retaileri in 2009.
Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane intervievate in fiecare luna.
GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului GfK. De peste 8 ani, GfK Romania este institutul numarul 1 de cercetare de piata din Romania.