In acelasi timp, 56% dintre companiile care au participat la studiu au declarat ca ar putea doar sa estimeze economisirea si alte 35% au spus ca nu stiu care au fost reducerile.
Insa, se constata o crestere rapida a riscurilor de natura fiscala si juridica ce decurg din derularea proiectelor de mobilitate internationala a angajatilor.
„Intre departamentele fiscale, juridice si de resurse umane ale companiilor ar trebui sa existe o cooperare stransa in vederea reducerii acestor riscuri si a costurilor asociate, adoptand astfel o abordare eficace in legatura cu mobilitatea globala. Colaborarea ar trebui sa inlocuiasca lipsa de comunicare care s-a dezvoltat de-a lungul anilor”, a declarat Claudia Sofianu, manager coordonator al Departamentul Human Capital al Ernst & Young.
Concluziile studiului arata ca multe societati sunt la curent cu aceste riscuri de ordin fiscal si au precizat ca adopta masurile necesare. La intrebarea care sunt principalele zone de risc din procesul de mobilitate globala, 59% dintre respondenti au raspuns „declararea si retinerea impozitului pe venit”, acesta obtinand cel mai mare procent dintre toate.
In studiu se mai spune ca autoritatile fiscale inspecteaza cu mai multa severitate detasarile angajatilor la nivel international. Controlul autoritatilor asupra detasarilor internationale a devenit mult mai raspandit si mai amanuntit in contextul in care atat numarul cat si complexitatea controalelor privind riscurile au cunoscut o crestere importanta. Autoritatile fiscale fac mai mult schimb de informatii si se raporteaza la angajatii care participa la programele de mobilitate globala ca la o sursa suplimentara de venituri in aceasta perioada de crestere a deficitului fiscal.
Spre exemplu, anul trecut o societate europeana a fost sanctionata cu o amenda de aproape 1 milion de euro pentru ca a retinut o suma mai mica a impozitului pe veniturile realizate in strainatate in cazul unui singur angajat detasat in alta tara.
„Nu credem ca in Romania se vor aplica amenzi de acest nivel insa, din experienta noastra, controalele s-au intensificat si aici”, a precizat Claudia Sofianu.
Cum pot companiile sa diminueze la maxim riscurile aferente obligatiilor fiscale? Un raspuns ar putea fi prin externalizarea procesului de respectare a obligatiilor fiscale si juridice. Dat fiind ca mobilitatea fortei de munca este un proces complex, chiar si companiile multinationale mari vor intampina dificultati in a urmari toate schimbarile petrecute in toate tarile in care au obligatii fiscale. Din cauza gradului ridicat de complexitate, este foarte riscant ca sarcina de a gestiona problemele referitoare la impozitul pe venit sa ii revina angajatului, mai ales in vremuri in care, mai mult ca oricand, este importanta reputatia corporativa, potrivit studiului.
Cu toate acestea, externalizarea unor servicii catre specialisti reprezinta doar o parte a solutiei. In cadrul companiei mediul actual privind riscurile necesita o cooperare stransa intre echipele care se ocupa de aspectele fiscale, juridice si de resurse umane.
Sofianu spune ca doar o stransa colaborare intre persoanele din interiorul si din exteriorul companiei va face posibila definirea si implementarea unor procese solide in cadrul strategiei privind mobilitatea globala a angajatilor, procese care iau in calcul toate aspectele relevante de natura fiscala, juridica si de resurse umane. O astfel de abordare integrata din partea companiei constituie conditia necesara pentru existenta unei relatii eficiente de colaborare cu specialistii externi.
„Din nefericire, putine companii au o abordare integrata in acest sens. In cele mai multe cazuri se produce o fractura intre departamentele fiscal, juridic si de resurse umane. In cazul unor companii, fiecare departament seamana cu o unitate separata bucurandu-se de o ‘izolare superba’. In consecinta, cunostintele si experienta privind mobilitatea globala sunt disparate, partiale si incomplete”, a spus reprezentantul Ernst & Young.
Unele companii au inceput deja sa adopte aceasta abordare.