Astfel, locul de munca al viitorului este supus schimbarilor rapide, presupune inovatie dincolo de imaginatie si trebuie conectat in permanenta la contextul economic global. De asemenea, diversificarea metodelor de lucru, precum si faptul ca trebuie sa cultive responsabilitatea sociala, sunt alte doua atribute ale locului de munca al viitorului.
Schimbari rapide
8 din 10 lideri de business apreciaza ca in urmatorii ani vor avea loc schimbari majore in cadrul organizatiilor. Potrivit studiului, marea majoritate a companiilor nu a reusit sa faca fata schimbarilor cu care s-au confruntat, 60% dintre acestea, raportand rezultate slabe sau chiar insuccese din acest punct de vedere. Asta si pentru ca 75% dintre organizatii au abordat schimbarile informal, ad-hoc sau apeland la improvizatii.
Daca in 2004, liderii erau preocupati de schimbarile pe care le dictau piata, clientii si concurenta, in 2008, focusul a ramas pe dinamica pietei si s-a mutat pe factorii tehnologici si aptitudinile angajatilor. Acestia sunt factorii cu cel mai mare impact asupra companiei, potrivit studiului citat.
Managerii sunt mult mai atenti acum la felul in care dezvoltarea tehnologiei reorganizeaza locul de munca, creeaza alte valori, influenteaza produsul sau serviciul oferit de companie si schimba modul de a interactiona al oamenilor atat in interiorul, cat si in afara companiei, favorizand avantul retelelor online de socializare.
Gestionarea schimbarilor care au loc la nivelul organizatiei necesita programe interdependente, create astfel incat sa conduca la atingerea obiectivelor organizatiei.
Inovatie dincolo de imaginatie
Liderii de business investesc in asigurarea unor medii de lucru care sa stimuleze forta de munca, tot mai sofisticata si pretentioasa. Astfel, locul de munca al viitorului trebuie sa fie placut, inspirational si stimulativ.
Managerii au dezvoltat un nou concept „locurile de munca bazate pe incredere”, care presupune migrarea fortei de munca din birouri catre spatii care le ofera angajatiilor autonomie temporala si spatiala.
De asemenea, o alta provocare careia trebuie sa-i faca fata liderii este nevoia oameniilor de a fi tot timpul informati. Astfel, un alt studiu arata ca pentru 83% dintre angajati este esential sa aiba acces nelimitat la Internet la locul de munca, in timp ce 39% dintre ei folosesc telefonul mobil in timpul programului pentru a vorbi cu persoane din afara organizatiei, iar 31% pentru a trimite mesaje.
Aceste „obiceiuri” trebuie exploate de organizatie, pentru ca alaturi de retelele online de socializare, reprezinta o buna sursa de informatii despre piete si produse inovatoare, dar pot stimula si imaginatia angajatilor.
Astfel, aproape 28% dintre liderii care au participat la studiu intetioneaza sa investeasca in urmatorii 3 ani in oportunitatile pe care le reprezinta internetul si retelele sociale.
Conectarea la contextul economic global
Locul de munca al viitorului trebuie sa fie caracterizat prin abilitatea de a percepe semnalele slabe si implicatiile care decurg din analiza situatiei economice, iar in sprijinul atingerii acestui obiectiv vin retelele sociale si Internetul.
O conectare buna la contextul global permite si identificarea mai rapida a oportunitatilor de business, potrivit studiului citat, care releva ca peste jumatate dintre managerii chestionati intentioneaza sa faca schimbari majore in ceea ce priveste mix-ul de dotari, abilitati si cunostinte din organizatie.
Diversificarea metodelor de lucru
Internetul si, in general, tehnologia ofera mai multe posibilitati de lucru si, in ultimii ani, au modificat modul de a interrelationa al oamenilor si felul in care se dezvolta o afacere.
Rapiditatea pe care ti-o asigura tehnologia pune insa presiune pe forta de munca, al carui volum de munca a crescut, motiv pentru care se apeleaza tot mai des la externalizarea unor servicii.
Responsabilitatea sociala
Liderii de business sunt constienti de faptul ca asteptarile consumatorilor privind responsabilitatea sociala a companiei sunt in crestere, in ciuda contextului economic defavorabil.
Astfel, politica de responsabilitate sociala a companiei este un instrument important pentru a-i atrage si a-i retine pe angajati.
La studiu au participat 1.130 de manageri.