Recrutarea externa reprezinta principala sursa de atragere a noilor angajati pentru pozitii de entry level, iar companiile apeleaza la site-urile de recrutare (86,9%), aplicatiile directe si recomandarile angajatilor (71%), in timp ce targurile de job-uri (23,4%) ocupa ultimele pozitii in obisnuintele de recrutare ale companiilor din Romania.
Angajatorii se uita in piata cand vine vorba de recrutarea specialistilor. Recrutarea externa (17,1%) este o practica mai des utilizata decat recrutarea interna (13,6%). Experienta anterioara (86,5%), abilitatile practice (57,4%) si compatibilitatea cu cultura organizationala (42,1%) reprezinta principalele criterii de decizie ale angajatorului.
Managementul de mijloc este recrutat preponderent din surse externe companiei, iar in recrutarea pentru managementul de varf companiile se bazeaza cel mai mult pe head-hunteri.
„O treime dintre respondenti declara ca bugetul alocat pentru training/angajat este mai mic de 200 de euro pe an. Intre cele mai utilizate metode de instruire a angajatilor raman training-ul intern (86,2%) si training-ul extern (66,6%), un loc important revenind si platformelor de e-learning (40,1%). Programele de MBA reprezinta o modalitate restransa de dezvoltare a angajatilor, doar 11,9% dintre companiile respondente investesc in astfel de programe”, se arata intr-un comunicat al asociatiei.
Studiul arata ca 87% din bugetul de resurse umane s-a indreptat cu prioritate catre activitatile de training si dezvoltare profesionala, catre activitatile de remunerare si cele de recrutare.
De asemenea, bugetul mediu administrat de departamentul de resurse umane in primul trimestru se situeaza la pana 5.000 euro pentru 19% dintre companii si la peste 50.000 de euro pentru 18% dintre respondenti.
Majoritatea organizatiilor s-au orientat catre motivarea non-financiara a angajatilor si au optat pentru asigurarea unui mediu de lucru placut (45,6%), recunoasterea oficiala a meritelor angajatilor lor (30%), intalniri formale cu managementul de varf al organizatiei si activitati de invatare si dezvoltare (36%).
De asemenea, asa cum se arata in studiu, 43,6% dintre companii au promovat 5% dintre angajati in primul trimestru al acestui an.
Dintre companiile respondente, au existat diferite abordari in planurile de recrutare pentru primul trimestru din acest an fata de finele anului 2009.
Cele mai cautate pozitii au fost cele de specialist (66,2%), urmate de angajatii entry level (42,5%) si middle level (40,4%). Dintre companiile respondente, 21,4% au cautat seniori in primul trimestru.
HR Club si Daedalus Millward Brown au realizat, in perioada aprilie – mai, un studiu pe un esantion de peste 200 de manageri generali si directori de resurse umane din Romania, analiza urmarind piata resurselor umane in primul trimestru al anului 2010, prin comparatie cu ultimul trimestru al anului 2009.