Acestia remarca, dupa primele 6 luni ale anului 2010, o revigorare usoara a pietei de training, dar si o schimbare fundamentala a relatiei client-furnizor.
„In 2009, dezvoltarea organizationala a fost ‘cenusareasa’ pe lista prioritatilor angajatorilor”, a declarat Oana Scarlat, directorul de marketing Exec-Edu, compania de training a scolii de afaceri Asebuss.
„Dupa o pauza de un an in care s-au sistat orice investitii, remarcam o necesitate stringenta a companiilor a de a relua proiectele de dezvoltare la toate nivelele. In 2010, activitatea de training a devenit ‘frumoasa din padurea adormita’ – alocarea bugetului fiind directionata, insa, doar in scopul cresterii performantelor”, a mai spus Scarlat.
Conform oficialilor Exec-Edu, la ale carui programe au participat 700 de manageri si antreprenori in perioada septembrie 2009 august 2010, relatia dintre client si furnizor a inregistrat modificari fundamentale, in ceea ce priveste selectia ofertelor, tipul cursurilor solicitate si gradul de complexitate a programelor de dezvoltare a angajatilor.
Astfel, atat angajatorii, cat si participantii la cursuri au devenit foarte pretentiosi si rigurosi in selectia programului potrivit, iar de cele mai multe ori, in decizie sunt implicate trei, chiar patru departamente: HR, achizitii, juridic si departamentul vizat direct.
„In 2010, nu se mai investeste in programe de pregatire pentru motivare, ci doar pentru cresterea performantelor. Angajatorii sunt interesati de subiecte foarte actuale, care vizeaza in principal dezvoltarea de competente si, concret, o recuperare a investitiei prin reducerea costurilor sau cresterea profitului in companie”, au spus reprezentantii companiei de training.
Ei ai precizat ca programele de dezvoltare nu se mai limiteaza la contractarea unui curs, ci includ o gama larga de actiuni, in care sunt implicate atat furnizorul, cat si clientul: analiza nevoilor pornind de la obiectivele organizationale, chestionare de evaluare inainte si dupa curs, follow-up, coaching cu managerul de departament pentru monitorizarea rezultatelor cursului.
Totodata, cursurile realizate cu furnizori externi sunt completate cu training intern, e-learning, programe de mentoring in care este direct implicat top managementul, etc.
„Daca in 2009 piata a fost dominata doar de companiile multinationale mari, care au demarat licitatii importante, acum intra in scena si companii mai mici, autohtone sau companii antreprenoriale care au devenit constiente de importanta dezvoltarii proprii sau a managerilor lor”, au mentionat reprezentantii Exec-Edu.
Fondurile UE pentru dezvoltarea resurselor umane, accesate atat de companiile client, cat si de furnizori, sunt, de asemenea, o sursa de crestere a pietei, in ciuda procedurilor lente.
In perioada septembrie 2009 – august 2010, au participat la programele EXEC-EDU aproape 700 de manageri, 70% la programe open, ceilalti in cadrul unor proiecte complexe, adaptate la cerintele companiilor-client. Majoritatea cursurilor sunt finantate de angajator.
In primele 7 luni ale lui 2010, cifra de afaceri Exec-edu a crescut cu 45% fata de aceeasi perioada a anului precedent, pana la 268.000 euro.