„Cel mai mult m-a deranjat faptul ca profesorii au pierdut contactul cu piata muncii si ne predau tehnologii care nu se mai utilizeaza de ani de zile, pentru ca nu cunosc noile tehnologii de pe piata„, a spus Alin Fimon, absolvent al facultatii de inginerie electronica din Suceava, pentru DailyBusiness.ro.
Cat despre cum derulau cursurile practice pe aceste tehnologii vechi, Alin spune mahnit ca nici nu se pune problema sa fi facut practic ceva in timpul facultatii. „Am invatat doar teoria. Practica era doar in interiorul universitatii, nu in cadrul unei companii astfel incat sa putem sa vedem de ce suntem in stare intr-un mediu competitiv. Venim pe piata muncii ‘ca boii’, fara sa stim sa facem nimic„, mai spune Alin Fimon.
Daniel Ordan, un absolvent de management la ASE, spune ca principala sa nemultumire este legata de faptul ca diploma de licenta nu mai valoreaza nimic, pentru ca nu are la baza niste competente reale ale licentiatului. „Diploma a devenit doar o conventie, iar problema este determinata de sistemul exemenelor de admitere, chiar si cele din mediul de stat, nu doar din cel privat. Sunt multe facultati la care se intra pe baza de dosar, insa evaluarea studiilor din liceu nu se face in toate unitatile de invatamant la fel, sunt licee cu profesori mai severi si licee unde notele mari se iau foarte usor”, spune Daniel Ordan.
„Dar asta este doar una dintre probleme, intregul sistem trebuie reformat si centrat pe student, pentru ca el este cel care are nevoie de ceea ce stie profesorul. Fiecare profil de facultate trebuie sa fie la zi cu ceea ce se cere pe piata muncii”, mai spune el.
Cei doi tineri vor participa la o manifestatie impotriva starii actuale a sistemului educational din Romania, vineri in Costinesti.
Daniela Alexe, presedinta Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania, organizatorul evenimentului, spune ca organizatiile studentesti incearca sa se implice cu propuneri in intalnirile cu reprezentantii universitatilor, dar ca de fapt acestia considera organizatiile parteneri doar la nivel declarativ.
„Personal am fost dezamagita, iar asta este problema majoritatii studentilor. Din aceasta cauza, multi ori se angajeaza din anul I sau II, ori pur si simplu renunta la facultate”, spune Daniela Alexe.
Asociatia organizeaza vineri prima manifestatie studenteasca din Romania impotriva sistemului universitar.
„Va fi o manifestatie creativa, in care vom arde niste diplome cu mesajul „Diploma DEGEABA”, absolvent al „Academiei de Inalte Studii Academici” cu Titlu de „SEMIDOCT”. Manifestatia va fi in Costinesti, pentru ca vrem sa aratam ca nu suntem interesati doar de distractie, dar vream sa mai facem si alte manifestii. Sunt doar 150 de participanti, dar trebuie sa incepem de undeva si sa aratam ca ne pasa”, spune Daniela Alexe.
„Lipsa de valoarea a diplomelor reale este rezultatul unui sistem universitar neadaptat si mult prea axat pe teorie, care nu ofera nicio competenta practica”, adauga Alexe.
Dezamagirea universitara este si motivul pentru care fondatorul MagazinulDeCase.ro, Matei Malos, a hotarat sa renunte la facultate si sa se apuce de antreprenoriat. „Pur si simplu pierdeam vremea”, a explicat el intr-un interviu acordat recent DailyBusiness.ro decizia de a renunta la facultate.
Problemele sistemului universitar sunt insa mult mai vechi, spre exemplu omul de afaceri Cosmin Alexandru a povestit ca in momentul in care a decis sa infiinteze firma de studii de piata pe care mai apoi a vandut-o catre GfK a avut „meciuri cu profesorii la facultate”, acestia spunandu-i ca mai intai trebuie sa invete teoria si abia apoi sa puna in practica ce a invatat.
Nu doar participantii la eveniment sunt frustrati de starea universitatilor din Romania.
Andra, o absolventa de litere la Universitatea Bucuresti, care nu participa la aceasta manifestatie, spune „Am facut cate putin din toate si nu ne ajuta la nimic, decat la o minuscula cultura generala”.
„Sistemul ar trebui sa se bazeze mai mult pe practica. Noi am facut spre exemplu practica la mai multe muzee din Capitala, dar in loc sa vedem ce inseamna sa lucrezi intr-un muzeu, de ce competente ai nevoie, ce anume trebuie sa faci, am facut pe „turistii” si ni s-au prezentat gratuit exponatele”, povesteste Andra.
Ea propune ca sistemul universitar sa se bazeze mai mult pe practica si facultatile sa colaboreze cu angajatorii pentru a se afla ce competente sunt cautate pe piata muncii. „Ar trebui sa se introduca si un curs de orientare profesionala. In momentul in care dai la o facultate esti foarte dezorientat, iar asta ar fi de fapt ceea ce ti-ar mai ordona gandurile pentru ca ai putea sa intelegi mai bine ce vrei sa faci”, spune absolventa.