Transferul de forță de muncă s-a
făcut și către zona antreprenorială, în special către comerț, însă acest lucru
este departe de a fi perceput ca un element cu influență pozitivă majoră din
cauza unor factori obiectivi.
În România activează aproape 200.000 de companii
mici și mijlocii în acest domeniu. Majoritatea companiilor mici și medii din
România își bazează activitatea pe un concept de afaceri cu o valoare adăugată
mică – cumpără de la producători și vând către alte companii, spre deosebire de
o abordare bazată pe producție sau cercetare – domenii care presupun însă un
necesar de capital mult mai mare, respectiv de o calificare înaltă.
ICAP
Romania a analizat raportările companiilor din România la nivelul finalului de
an 2014 din perspectiva unui top 10 al sectoarelor care angajează aproape
jumătate din forță de muncă din România.
Aceste sectoare sunt:
1. Comerț cu amănuntul, cu excepția
autovehiculelor și motocicletelor
2. Comerț cu ridicata cu exceptia
comerțului cu autovehicule și motociclete
3. Transporturi terestre și transporturi
prin conducte
4. Construcții de clădiri
5. Industria alimentară
6. Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte
7. Fabricarea autovehiculelor de transport
rutier, a remorcilor și semiremorcilor
8. Activități de investigații și protecție
9. Lucrări speciale de construcții
10. Restaurante și alte activități de
servicii de alimentație.
În
aceste sectoare economice lucrează 1.882.611 de angajați, în creștere cu 2%
față de anul 2013. Primele trei sectoare, „Comerț cu amănuntul, cu excepția
autovehiculelor și motocicletelor”, „Comerț cu ridicata cu excepția comerțului
cu autovehicule și motociclete”, „Transporturi terestre și transporturi prin
conducte” angajează jumătate din forță de muncă activă în cele 10 sectoare și
aproape un sfert (949.350) din forța de muncă ce activează în totalul firmelor
care depus raportări în 2014.
Cele
10 sectoare menționate anterior care concentreaza 48% din forta de munca totala
concentreaza si 53% din cifra de afaceri totală (cifra de afaceri ca total al
raportărilor din 2014 ale firmelor), în creștere cu 6.2% față de 2013.
Un
aspect îmbucurător este faptul că firmele care activează în aceste sectoare și
care au raportat profit în 2014, au raportat un profit total mai mare cu 25%
față de 2013, în timp ce pierderea raportată de firmele care au raportat
pierdere a fost în 2014 cu 15% mai mică decât în 2014.
Comerțul
cu amănuntul este primul sector al economiei românești din punctul de vedere al
dimensiunii forței de muncă implicate. Peste 400.000 de români lucrează în
acest sector, 10.9% din totalul forței de munca.
Sectorul este dominat de 5
companii care realizează o treime din cifra de afaceri din total sector: OMV
PETROM MARKETING, ROMPETROL DOWNSTREAM, KAUFLAND ROMNIA, LUKOIL ROMNIA,
CARREFOUR ROMNIA.
Alexandra Predeanu, Director General ICAP Romania apreciază
că „rezultatele acestor companii au fost consacrate în urma unor investiții
semnificative în rețeaua de distribuție. La fel de important, acești lideri de
piață s-au implicat în inovare și optimizare în managementul portofoliului de
produse în timp ce au monitorizat atent comportamentul consumatorilor”.