Femei sau barbati, managerii de top din mediul autohton de afaceri, au un numitor comun, care nu are prea mult de-a face cu sexul, carisma sau farmecul personal: eficienta.
„Alegerea unei persoane intr-o pozitie de top management se face pe baza unor considerente profesionale si a experientei. Femeie sau barbat, trebuie sa demonstrezi aceleasi abilitati pentru a-ti putea asuma acest rol, la care se adauga pregatirea si experienta profesionala, intelegerea culturii, a istoriei si a oamenilor, cunoasterea pietei si a competitiei”, spune una dintre cele mai puternice femei de afaceri din Romania, directorul executiv al operatorului telecom Vodafone, Liliana Solomon.
„Abilitatile de business ale unei persoane nu sunt in mod necesar orientate pe gen. Genul este doar unul dintre elementele de diferentiere pe langa stil, organizare mentala, temperament, competenta, educatie, cultura, viziune”, a declarat Crenguta Rosu, managing parter al agentiei DC Communications, una dintre cele mai importante companii din sfera comunicarii.
[quote=Crenguta Rosu, DC Communications]Imi sunt cunoscute si teoriile misogine si cele feministe la adresa femeilor care avanseaza in posturi de conducere, dar cred ca ambele pacatuiesc prin exces[/quote].
„Am observat insa ca persoanele educate sunt mai putin inclinate sa dea curs acestui tip de diferentiere”, mai spune Rosu.
Alte opinii indica chiar o rezerva din partea femeilor-manager la curentul de opinie feminist din business.
„Nu sunt o sustinatoare a ascensiunii femeilor doar pentru a echilibra balanta sexelor. Mi se pare firesc ca, profesional, oamenii sa fie judecati si promovati dupa abilitatile si calitatile pe care le au”, a fost de parere Carmen Lixandru, general manager al agentiei MediaCom.
„Intr-un business ai nevoie de oameni organizati, care sa poata functiona intr-un sistem complex, ai nevoie de multa rabdare, diplomatie. Am intilnit oameni foarte buni profesional, cu spirit antreprenorial, dar absolut incapabili sa conduca o organizatie tocmai pentru ca nu aveau aceste calitati. Cred ca femeilor le lipseste uneori curajul de a lua decizii importante, de a spune ce gandesc, de a schimba ceva atunci cand e nevoie, atat in business-ul pe care il conduc cat si in meseria pe care o practica. Pe cand barbatii au de obicei mai mult curaj si in business ai nevoie de asta”, a adaugat Lixandru.
Totusi, exista o serie de caracteristici native care isi pun amprenta pe modul in care face afaceri o femeie, si pe actul de comunicare pe care il dezvolta cu angajatii.
„Femeile, in general, au o capacitate mai mare de empatie, sunt mai aplecate catre partea soft a relatiilor interumane, ceea ce poate sa fie un avantaj pentru un manager care se pozitioneaza ca lider al unei echipe”, a precizat Dana Patrichi, managing partner-ul companiei de resurse umane Alexander Hughes Romania.
Ea a subliniat insa faptul ca aceste abilitati nu sunt decisive in actul conducerii.
„Ce conteaza este ca persoana respectiva sa isi analizeze cu luciditate punctele slabe si pe cele puternice, ca prima faza a unui proces de slefuire permanenta. Daca un manager este competent si are dorinta sa isi imbunatateasca continuu cunostintele si comportamentul, atunci are un mare avantaj pe piata. Auto-suficienta si aroganta sunt probabil cei mai mari dusmani al unui manager”, a conchis Patrichi.
In opinia Mihaelei Pantis, managing director al Qualians, este normal ca majoritatea femeilor sa aiba bine dezvoltate abilitatile de comunicare, intuitie, atentie la detalii, empatie, aplanare a conflictelor, datorita educatiei pe care au primit-o si asteptarile pe care societatea le-a avut de la ele, care le-a indreptat spre dezvoltarea comunicarii si a simtului estetic.
[quote=Dana Patrichi, Alexander Hughes Romania]Auto-suficienta si aroganta sunt probabil cei mai mari dusmani al unui manager[/quote]
Potrivit Isabellei Berghoffer, managing director-ul furnizorului de servicii HR Royalty Jobs International, femeile detin un potential mai ridicat de organizare si de atentie la detalii, fiind astfel capabile sa prevada toate aspectele pe care le implica anumite schimbari intr-o strategie de genul „what if”. In plus, femeile se nasc cu o empatie mai mare decat cea a barbatilor, care poate ajuta mai mult in identificarea cu oamenii cheie pentru indeplinirea targeturilor.
Insa aceste calitati nu propulseaza doamnele din business cu un pas peste colegii lor barbati. In opinia lui Berghoffer, femeile mai au de lucrat la aspectele legate de stabilirea strategiei si in cele care implica negocierea, pe care barbatii le stapanesc mai bine.
„Doamnelor le lipseste calmul si rabdarea necesare in situatiile strategice si in cele care implica negocierea”, a precizat directorul Royalty Jobs International.
Este recunoscut faptul ca barbatii ajung sa ocupe mai usor sau mai repede functii de conducere decat femeile, dar care sunt motivele pentru care de multe ori barbatii avanseaza mai repede in cariera?
„Aceasta observatie, ca „sunt mai putine femei manager”, trebuie contrapusa si valorilor pe care acestea le gasesc ca fiind mai relevante si mai aducatoare de implinire. Poate ca femeile opteaza pentru o anumita forma de echilibru care reduce viteza de dezvoltare in spatiul profesional”, a afirmat Crenguta Rosu, managing partner al DC Communications.
„Poate ca, statistic vorbind, femeile nici nu isi doresc acest tip de evolutie. Dezvoltarea personala are o multime de fatete care sunt dozate pentru fiecare in mod diferit. De aceea cred ca statistica- desi utila pentru a intelege fenomenele mai largi, nu mai functioneaza in micro, la nivel de individ”, a continuat ea.
[quote=Isabella Berghoffer, Royalty Jobs International]Femeile au fost pentru mult timp ‘oprimate’ si au o vointa mult mai apriga pentru succes decat barbatii[/quote]
Dana Patrichi de la Alexander Hughes Romania elimina din start supozitia conform careia s-ar practica discriminari bazate pe sex in avansarea angajatilor. Potrivit acesteia, o piata concurentiala, cum este si cea din Romania, nu permite companiei sa piarda un angajat valoros- in acest caz o femeie- care demonstreaza ca are potential consistent ca viitor manager.
Explicatia lui Patrichi fata de parcursul profesional ceva mai lent al femeilor, comparativ cu cel al barbatilor, se regaseste in situatii care au la baza motive personale, cum ar fi maternitatea.
„Se poate ca o femeie-manager sa nu aiba un parcurs profesional la fel de de rapid ca al unui manager-barbat din cauza unor motive naturale, in conditiile in care femeile sunt cele care isi iau concediu de maternitate, dar asta rezulta din ce in ce mai des dintr-o alegere personala si nu mai este neaparat ceva impus”, a spus aceasta.
Mihaela Pantis a fost de acord cu Patrichi, afirmand ca pentru fiecare in parte vine vremea alegerilor personale, cand cele 24 de ore din zi trebuie alocate intre diverse activitati: munca, studii, partener, copii, parinti, prieteni, hobby-uri, iar barbatii aleg de obicei munca, in timp ce femeile aleg familia.
Liliana Solomon considera ca mediul romanesc de afaceri a inceput sa construiasca oportunitati egale de crestere, atat pentru femei cat si pentru barbati.
„Oportunitati de crestere profesionala exista in egala masura pentru femei si barbati. Realitatea ne arata ca multe femei au reusit sa construiasca o cariera de succes si sa ocupe functii importante in companii, in toate industriile. Afirmarea femeilor in mediul de afaceri, fie ca vorbim despre tarile occidentale, fie ca vorbim despre Romania, nu mai este de mult o exceptie, ci o realitate”, a declarat Solomon.
Pe de alta parte, se poate pune problema daca nu cumva, din dorinta de a se alinia unui trend occidental, de promovare a modelului femeii puternice, companiile romanesti avanseaza in mod subiectiv femei in posturi de conducere, ignorand astfel posibilitatea de a promova un candidat barbat la fel de potrivit, sau poate mai potrivit pentru postul respectiv.
„Nu cred. Exista riscuri majore daca idea promovarii unui manager femeie este legata de „alinierea la un trend occidental” si nu de competenta. Discriminarile, fie pozitive fie negative, sunt expresia unui fundamentalism nesanatos”, crede Crenguta Rosu, de la DC Communications.
Parerea este sustinuta si de Dana Patrichi, managing partner-ul Alexander Hughes Romania.
„La fel cum o companie nu isi permite sa piarda un angajat cu potential bun, nu isi permite nici sa numeasca un manager de dragul unei mode, a unui „trend”. Considerentele sunt mult mai intemeiate doarece alegerea este de maxima importanta. Managerul unei companii are o responsabilitate enorma, atat fata de actionarii companiei respective, cat si fata de angajati. In functia de manager, ca si in profesia de medic, nu prea are importanta daca persoana este barbat sau femeie, ci cat de eficienta si profesionista este”, a afirmat aceasta.
Mihaela Pantis crede la randul sau ca orice manager care urmareste in primul rand binele afacerii pe care o conduce va promova persoana pe care o considera cea mai potrivita, indiferent ca e vorba despre o femeie sau un barbat.
Carmen Lixandru este mai categorica in aceasta privinta, explicand ca cineva nu poate lua o decizie doar ca sa se alinieze unui trend, mai ales la nivel de management, unde doar rezultatele conteaza.
Pe de alta parte, Isabella Berghoffer, managing director Royalty Jobs International, confirma existenta unui oarecare grad de subiectivism in numirea unei femei in pozitii de top management.
„Se intampla astfel de situatii, dar nu neaparat pentru ca ne aliniem trendului occidental, ci datorita faptului ca femeile au fost pentru mult timp „oprimate” si au o vointa mult mai apriga pentru succes decat barbatii”, considera ea.