Pandemia din 2020 poate părea acum o amintire îndepărtată, dar urmele rămase în urma izolării continuă să influențeze societatea, una dintre cele mai evidente schimbări fiind trecerea la lucrul de acasă, jobul remote, un fenomen care a evoluat acum către un mediu hibrid de muncă. Companiile își doresc ca angajații să petreacă cel puțin o parte din timpul lor la birou, potrivit unei analize realizate de Bogdan Maioreanu, analist la eToro, conform Agerpres.
Multe dintre companiile considerate „vedete ale pandemiei”, care au facilitat tranziția de la muncă de la birou la muncă de acasă și au ajutat sute de milioane de angajați în timpul izolării, s-au dovedit surprinzător de reziliente. Cu toate acestea, unele dintre aceste companii, care au strălucit în perioada pandemiei, au fost mai puțin vizibile în ultimii doi ani, odată cu revenirea la normalitate.
Vezi și: Vechime în muncă la pensie 2024. Anunț pentru românii care nu lucrează cu 8 ore
Analiza a inclus un grup select de 15 acțiuni ale companiilor care au fost considerate lideri în domeniul „muncii de acasă” în timpul pandemiei, inclusiv companii de gaming, magazine de bricolaj, producători de echipamente de fitness, platforme de comerț electronic și livrare la domiciliu, centre de date și cloud computing, găzduire web și servicii de videoconferințe. La sfârșitul anului 2021, acest portofoliu înregistra o creștere de 70% față de valoarea sa la începutul anului 2020, depășind indicele S&P 500, care a crescut cu doar 48%.
Cu toate acestea, la patru ani de la debutul pandemiei, performanța acestui portofoliu de acțiuni „muncă de acasă” a înregistrat o creștere globală de doar 47%, ușor sub performanța indicelui S&P 500, care a crescut cu 57%.
Analiza relevă o serie de motive complexe pentru aceste evoluții. Unele dintre companiile care au fost preferate în perioada pandemiei, cum ar fi Peloton și Zoom, au înregistrat scăderi semnificative ale valorii acțiunilor lor de la înălțimea atinsă în timpul pandemiei. În schimb, alte companii au reușit să navigheze cu succes prin perioada de scădere din 2022 și să își mențină valoarea.
Un sondaj recent realizat pe 130 de directori executivi arată că 99% dintre aceștia văd în continuare beneficiile opțiunilor de lucru flexibil. Doar 5% au declarat că firmele lor se vor întoarce la birou cu normă întreagă în următorii doi ani.
Comunicarea eficientă rămâne una dintre provocările lucrului hibrid sau de la distanță. Slack este acum cea mai populară platformă de comunicare, urmată de Zoom, Microsoft Teams și alte platforme.
În timp ce anumite tendințe legate de lucrul de acasă par să rămână în vigoare, investitorii își îndreaptă atenția către alte sectoare, cum ar fi vehiculele electrice și inteligența artificială, în timp ce giganții din tehnologie continuă să rămână în topul preferințelor investitorilor.
Ai putea citi: Inedit! Bilete de avion sub 100 de euro la destinații de top din Europa! Iată oferta