Adus in tara de fundatia Leaders Romania pentru a sustine o serie de work-shop-uri in Bucuresti si alte orase mari, Jim Bagnola a acordat DailyBusiness.ro un scurt interviu prin care a povestit cum a inceput sa lucreze in acest domeniu, cum ajungi sa fii un brand in aceasta arie de activitate, dar si cum sunt, in opinia lui, managerii din Romania.
Bagnola si-a inceput cariera in training in 1975. Dupa 35 de ani, specialistul in leadership este la fel de energic, „dar mult mai bun” decat in tinerete, dupa cum el insusi marturiseste.
„Pentru mine este energizant sa vorbesc cateva ore, asa cum am facut in cadrul work-shop-urilor din Romania, pentru ca imi place ceea ce fac”, declara Bagnola, care a adaugat ca este platit foarte bine.
„In SUA pot sa castig 6.000 de dolari pe zi. Sigur, nu pot lucra in fiecare zi pentru ca dureaza foarte mult. Trebuie sa trimit chestionare la companie si caut solutii care sa rezolve acele probleme. La nivel international, castig si 10.000 de dolari pe zi. Desi par, nu mai sunt tanar, sa muncesc ca pe vremuri”, spune Bagnola, zambind.
„La inceput nu eram excelent, doar aveam o fundatie buna. La primul job, tipul care m-a chemat mi-a zis ca ma plateste, iar eu am crezut ca de fapt eu trebuie sa-i dau bani pentru conferinta. Dupa, a venit la mine un participant si m-a intrebat cat o sa-l coste ca sa spun ce am spus in conferinta si in compania lui. Nu stiam cat sa cer, asa ca i-am zis sa-mi dea cat da de obicei. Acum, insa, sunt foarte scump”, precizeaza Bagnola.
Asta si pentru ca specialistul poate pune acum pe masa nu doar tehnici, ci si zeci de ani de experienta.
„Aproape ca brandul m-a creat pe mine, si nu invers. Clientii mi-au spus ce isi doresc si m-au ajutat. Umbrela mea este leadership-ul, dar sub aceasta umbrela s-au adunat in ani de experienta multe alte lucruri”, afirma Bagnola.
„De fiecare data, vreau sa prezint lucruri noi, invat de la fiecare client si apoi adaug lucruri la cursurile mele. Daca vrei sa inveti pe altii, trebuie sa inveti incontinuu. In acest domeniu nu este ca in mediul universitar„, explica specialistul american, care a mentionat ca citeste saptamanal cate o carte.
In sa, „este vital sa ma imbunatatesc pe zi ce trece, pentru ca daca nu te imbunatatesti, inseamna ca esti pe o panta descendenta”.
Pe langa studiu, pentru Bagnola este la mare pret experienta, pentru ca tehnicile poate sa le invete oricine. „Orice manager poate citi o carte in care sa i se prezinte anumite tehnici. Daca ii oferi doar asta, inseamna ca nu are nevoie de tine”, spune Bagnola.
Astfel, pentru a practica aceasta meserie cu succes, Bagnola spune ca este vital sa pui pe masa o anumita experienta. „Poti sa inveti tehnici si sa le folosesti, insa experienta le ofera oamenilor incredere in tine, asa ca trebuie sa pui si asta pe masa. Cand am inceput sa fac coaching, existau doua carti publicate pe acest subiect, asa ca a trebuit sa invat din experienta”, povesteste el.
Bagnola a inceput sa presteze servicii de coaching la varsta de 40 de ani si a avut o evolutie naturala. „Lucram de 6 ani pe partea de training si la un moment, reprezentantii unei companii si-au dat seama ca au nevoie de un follow-up, asa ca mi-au cerut si asta”.
A povestit cate ceva si despre experientele sale de antreprenoriat, mai putin fericite. Spre exemplu, in 1981, a inceput un business de productie de mese de joc de crocket. „Aveam o jucarie, realizata de bunicul unui prieten, o masa de croket si m-am gandit ca ar trebui sa facem mese pentru toata lumea si sa le vindem. Insa, in acel an jocurile manuale nu au prins la public, asa ca am vandut totul la preturi foarte mici”, povesteste coach-ul.
Bagnola a inceput sa se dedice exclusiv zonei de training dupa ce a abandonat pozitia de manager al vedetelor la Hollywood. El a lucrat in anii tineretii la Hollywood, unde il manageria pe faimosul magician canadian Doug Henning. „Era o munca de 6 luni pentru o ora de spectacol. Cand Henning s-a retras, m-am bucurat, pentru ca lucram si 16 ore pe zi”, povesteste Bagnola. Nici munca de acum nu este mai usoara. Doar pentru work-shop-ul din Bucuresti, Bagnola a lucrat o saptamana la prezentare. „Cu o seara inainte m-am pregatit pana la 1, pentru a comprima munca de o saptamana intr-o prezentare de o ora”.
Cum se pregateste mental pentru conferinta? „Ma gandesc la ce povesti sa spun pentru a sustine ideea, dar umorul vine pur si simplu”, spune Jim Bagnola, care adauga ca pentru a deveni un coach sau un trainer bun, este nevoie de experienta, iar etapele nu pot fi arse. „Asa cum am spus si in cadrul evenimentului, este ca atunci cand faci un copil. Nu conteaza cati oameni lucreaza, tot 9 luni dureaza„, glumeste Bagnola.
El vine in Romania de circa 10 ani, colaborand aici cu mai multe organizatii si companii, care i-au solicitat serviciile. Despre managerii din Romania, spune ca sunt inca la inceput de drum, asa ca inca mai au de invatat fundamentele in zona de leadership.
„Managerii din Romania sunt tineri in business, asa ca inca nu stiu lucrurile fundamentale despre leadership. Dupa ce le invata, este nevoie de timp pentru ca notiunile ca sa le intre in sistemul de invatare, feed-back si recompensare pe care il adopta”, spune specialistul.
„Pentru cei mai multi manageri este greu sa se schimbe. Spre exemplu, in Romania, celor din generatia C (comunism – n.r.) le este greu sa isi schimbe mentalitatea”.
Totusi, lucrurile au mai evoluat din acest punct de vedere.
Bagnola a participat in urma cu 6 ani la un proiect al Natiunilor Unite in parteneriat cu administratia prezidentiala din Romania. El spune ca „atunci managerii acceptau greu sa se schimbe. Nu doreau sa vorbeasca in engleza. Acum este altceva”.