„Ghidul facturilor” în cinci paşi. Facturile la energie electrică şi la gaze au devenit o reală problemă pentru români, după ce, mulţi dintre ei, au fost notificaţi cu sume enorme, aproape imposibil de plătit. Nu doar consumatorii sunt afectaţi, ci şi industrialii.
„1. Notificăm în scris furnizorul de energieNoi, în săptămânile trecute am mai discutat despre cum arată facturile românilor. A mai apărut încă o factură de vreo 8.000 de euro chiar săptămâna trecută. Vorbim de o recalculare de 33.000 de lei pe ultimii 4 ani de zile.Deci, am senzația că treaba asta e făcută deja premeditat, în condițiile în care în lege îți spune clar că ai 3 luni de zile, nu 3 sau 4 ani.2. Contestăm întinderea valorii facturiiŞi vreau să le mai dau un sfat: facturile care depășesc sau la care sunt făcute regularizări pe 4 ani de zile ele sunt prescrise. Orice fel de datorie comercială este prescrisă. Regularizarea peste 3 luni de zile nu trebuie plătită, ea trebuie eșalonată. Au fost cazuri de 4 ani de zile… ele sunt prescrise, nu trebuiesc plătite.Facturile trebuiesc contestate la furnizor. Dacă vrem să mergem mai departe și să facem plângere nu să putem fără acest pas 2.3. Solicităm furnizorului de energie să pună la dispoziție metrologia contorului şi verificăm cu indexul vechi dacă nu cumva este vreo discrepanțăDe fapt, solicităm buletinul metrologic al contorului respectiv, fie că vorbim de un contor vechi sau un contor inteligent.Culmea este că distribuitorii primesc citirea lor și furnizorii tot regularizări pe luni de zile fac. Lucru inexplicabil, pentru că acel contor are programată o dată prestabilită prin care să transmite acel index.Și noi primim facturi în continuare pe luni de zile! E foarte important să avem meteorologia, pentru că în decursul timpului s-a constatat că în momentul în care e defazat contorul electric și nu-ți înregistrează corespunzător poți să înregistrezi un consum astronomic.La un moment dat, o casă simplă a primit o factură aproape pentru tot cartierul și e clar că ceva s-a întâmplat acolo sau, atenție, e foarte important că e posibil pe circuitul acesta cineva să fure curent.4. Dacă nu primim răspuns favorabil în maximum 15 zile, trimitem plângerea la ANRETrimitem plângerea la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), la Departamentul de Protecție a Consumatorului sau direct la ANPC.La ANRE se pot adresa și persoanele fizice, dar să nu uităm de profesioniști, că și ei sunt cei care țin economia în funcțiune.La ANPC, în schimb, nu te poți duce în calitate de persoană juridică, dacă ai firmă, nu poți să notifice ANPC-ul.ANPC-ul se ocupă doar de persoane fizice, în cazul acesta. În schimb, ANRE-ul poate primi plângerea și unei persoane fizice, dar și unei persoane juridice.5. Deschidem o acțiune în instanță pentru anularea facturilorVă mai spun încă o chestiune suplimentară la care să fie atenți cu toții. Acțiunile respective pot viza inclusiv suspendarea obligației de plată. Deci, asta ar fi o variantă. Este un pas foarte important, pentru că altfel se transformă această factură în titlu executoriu și riști să ai casa pusă în pericol, adică să o scoată furnizorul la vânzare.Paralel există convențiile de consum. Acele convenții de consum presupun cumva semnarea unui angajament între tine și furnizorul de servicii de electricitate pe 12 luni și poți să-i spui furnizorului. Ok, mă tarifezi din ianuarie până în decembrie pe consumul pe care ți-l dau eu.Doar că s-ar putea la un moment dat pe convenția de consum să funcționeze doar un an de zile, că la finalul anului dacă se face regularizarea respectivă, o să ai o mare problemă
„, a explicat avocatul Adrian Cuculis, la Antena 3 CNN.