Facturile au luat locul somaţiilor de la ANAF găsite în cutia poştală în topul fricilor românilor în relaţia neprietenoasă cu statul. Aproape 60% dintre români se tem că le va fi foarte greu să achite facturile pentru utilităţi în iarna care vine, arată un studiu realizat de o companie de cercetare de piaţă.
Mai mult, 58% dintre români au declarat că le va fi foarte greu să achite facturile, procentul fiind mai ridicat în cazul tinerilor între 25 şi 34 de ani (64%).
De asemenea, jumătate dintre respondenţi declară chiar că sunt îngrijoraţi că nu vor reuşi să îşi încălzească locuinţa, iar 48% se aşteaptă să existe întreruperi de furnizare a căldurii din cauza infrastructurii vechi.
”Creşterea preţurilor este cea mai mare îngrijorare a românilor la acest sfârşit de an. Scumpirile îi îngrijorează pe români mai mult decât alte nelinişti din cadrul societăţii. 40% dintre români declară că valoarea facturii pentru energia electrică sau gazele naturale este cel mai mare motiv de nelinişte pentru perioada următoare, iar 25% se declară îngrijoraţi de creşterea preţurilor pentru articolele de bază. Pe de cealaltă parte, doar 13% dintre respondenţi se declară îngrijoraţi de extinderea conflictului de la graniţele României, 10% de nivelul corupţiei din ţară, iar cei mai puţini, 5%, mai sunt îngrijoraţi de un nou val al pandemiei Covid-19”, se arată într-un comunicat al companiei Reveal Marketing Research, care a realizat studiul.
În ceea ce priveşte comportamentele de consum şi utilizare a utilităţilor, 58% dintre români declară că temperatura din casă va fi mai mică în iarna aceasta decât în anii anteriori, cu precădere tinerii între 25 şi 34 de ani (71%). Jumătate dintre respondenţi vor folosi mai multe metode de încălzire a locuinţei, iar 32% iau în calcul chiar deconectarea de la serviciul public de termoficare.
Nivelul de optimism este extrem de scăzut în rândul românilor, doar 18% dintre aceştia declarându-se optimişti, în timp ce 43% sunt mai degrabă pesimişti cu privire la nivelul de trai pentru iarna care urmează. Cei mai pesimişti sunt cei cu vârste cuprinse între 45 şi 55 de ani (52%).
Referitor la soluţiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece, 48% declară că vor reduce consumul de energie electrică, într-o măsură semnificativ mai mare bărbaţii (53%), dar mai ales persoanele peste 65 de ani (72%). Pe de altă parte, 42% dintre români sunt pregătiţi să se îmbrace mai gros în casă, iar 29% vor opri încălzirea în camerele neutilizate şi vor folosi apa la o temperatură mai scăzută.
Costurile crescute cu utilitățile au determinat schimbări în comportamentul de consum și cumpărare. 55% dintre români declară că au renunțat să mai cumpere produse care nu sunt esențiale, într-o măsură semnificativ mai mare persoanele de peste 65 de ani (65%). 18% declară că și-au reînnoit contractul cu furnizorul de energie sau gaze naturale pentru a obține un preț mai bun, iar 13% că au schimbat chiar furnizorul. Doar 22% dintre români declară că nu au luat până în prezent măsuri pentru a se pregăti pentru iarna care urmează.
Referitor la soluțiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece, 48% declară că vor reduce consumul de energie electrică, într-o măsură semnificativ mai mare bărbații (53%), dar mai ales persoanele peste 65 de ani (72%).
Pe de altă parte, 42% dintre români sunt pregătiți să se îmbrace mai gros în casă, iar 29% vor opri încălzirea în camerele neutilizate și vor folosi apa la o temperatură mai scăzută.
Centrala termică pe gaze naturale este considerată a fi cea mai puțin costisitoare metoda de a încălzi locuința (43%). Un aspect aparte îl reprezintă perspectiva tinerilor între 18-34 ani, un sfert dintre aceștia considerând soba/ șemineul pe lemne cea mai ieftină soluție, comparativ cu doar 16% dintre cei peste 34 ani.
Pe de altă parte, centrala termică electrică este percepută ca fiind cea mai puțin economică metodă de încălzire a locuinței (9%).
În prezent, 28% dintre români declară că intenționează să își schimbe, în următorul an, metoda de încălzire a locuinței, în special cei care folosesc o centrală termică electrică (58%) sau pe lemne (52%).
Ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat acoperă o parte prea mică din cheltuieli
17% dintre români declară că beneficiază de ajutorul oferit de stat pentru încălzirea locuinței. Tinerii între 18-24 de ani (24%) și persoanele peste 55 de ani (22%) beneficiază într-o măsură mai mare de acesta.
Cei care beneficiază de acest ajutor din partea statului îl văd benefic într-o măsură foarte mică, doar 16% dintre aceștia considerând că acoperă cheltuielile cu încălzirea într-o măsură mare. Peste jumătate dintre români, îndeosebi cei tineri – 18-24 ani (61%) și cei între 45 și 55 de ani (73%), consideră că ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat nu este suficient.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 19-24 octombrie 2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1.003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development, cu o expertiză în peste 20 de industrii.