Românii, din nou păcăliți de infractorii cibernetici. Cum problema economisirii energiei a devenit un subiect discutat zilnic la nivel național și internațional, există și persoane care profită pe această temă. Se pare că sute de români au primit mesaje false legate de deconectarea de la energia electrică și de plata facturilor către un anume link. În acest sens, Poliția Română lansează un nou apel către populație. Oamenii trebuie să știe din timp la ce sunt expuși când primesc astfel de mesaje.
Sute de persoane au primit mesaje prin care erau anunțate că li s-a emis factura la energie cu amenințarea că energia electrică urmează să fie oprită la o anumită dată dacă nu este accesat un anumit link unde se face plata. Autoritățile îi avertizează pe oameni să nu acceseze link-ul și nu-și dea datele personale sub nicio formă și să continue să plătească direct către furnizorii oficiali de energie.
Citește și: Tanczos Barna, primele declarații legate de măsurile luate pentru consumul de energie
„Energia electrică este plănuită să fie oprită în ziua 10.09.2022! Vă rugăm să plătiți creanța.”, este mesajul primit.
Mulți dintre oameni nu au înțeles ce au de făcut. Se pare că infractorii cibernetici urmăresc în mare parte persoane în vârstă sau persoane care nu au foarte mult acces la informație, în așa fel încât oamenii să poată fi păcăliți rapid. Ca să nu rămână fără curent, aceștia ar fi trebuit să acceseze un link, aflat în mesaj. Ramona Dabija, reprezentat al Poliției Române a vorbit despre actuala situație, dar și despre care sunt riscurile la care se expun oamenii care primesc astfel de mesaje și se grăbesc să acceseze link-urile „problemă”.
„Dacă ai accesat acest link și ai apucat să introduci datele financiare e bine să te adresezi de urgență unității bancare unde ai deschis contul respectiv și să îi rogi să îți monitorizeze tranzacțiile. Este foarte important să te adresezi și polițiștilor la cea mai apropiată unitate sau dacă nu vrei să te deplasezi la secție este foarte important să trimiți o sesizare a poliției”, transmis oficialii.
În acest sens, românii care primesc facturi din partea furnizorilor de electricitate trebuie să mai știe că atât în email, cât și în sms este specificat codul de client și suma exactă restantă de plată, iar majoritatea companiilor de electricitate nu trimit link-uri pentru efectuarea plății. Furnizorii ale căror nume au fost folosite în sms-urile înselătoare au transmis propriile avertizări. Toți furnizorii avertizează românii și îi roagă să fie foarte atenți în perioada următoare, pentru a nu confunda mesajele infractorilor cibernetici, cu mesajele oficiale transmise de aceștia. Cele mai multe informații vin prin intermediul facturilor, atât cele tipărite, cât și cele online, iar validitatea acestora se poate verifica prin numărul de contract, numărul de client, precum și adresa oficială de domiciliu. Orice informație venită doar prin numărul de telefon și însoțită mai apoi de un link este complet falsă, mai anunță autoritățile.
CEZ Vânzare a mai explicat în acest context că toți oamenii trebuie să verifice ca mesajele să vină de la adrese de mail sau prin SMS-uri care conțin numele companiei. Mai mult, românii trebuie să știe că Transelectrica anunță că este operatorul național al rețelei electrice, nu furnizor, și că nu emite facturi, așadar este nevoie de atenție sporită în prezent, pentru a evita ca infractorii cibernetici să fure bani românilor.
Mai poți citi și: Părinții Danei Budeanu, „victime” ale facturilor din România. Vedeta a luat o decizie pe care toți românii ar trebui să o ia