. Se spune că este greu ca, în zilele noastre, să mai apară idei antreprenoriale deosebite, care să răstoarne clasamente sau să inițieze noi trenduri și poate că este adevărat, însă hazardul, dincolo de inspirație, poate crea povești de succes în lumea afacerilor. Suntem obișnuiți să auzim păreri avizate ale oamenilor de litere care ne transmit, direct sau subliminal, că românii nu mai citesc sau, într-o exprimare mai delicată, că nu mai citesc cum citeau în deceniile trecute. Argumente și scuze sunt ușor de găsit, se aruncă cu lejeritate vina asupra tehnologiei, asupra gadgeturilor care ne țin departe de mirosul tiparului.
În lumea pestriță a antreprenoriatului din țara noastră am identificat o poveste de succes, povestea unui absolvent de Politehnică, un inginer care în urmă cu câțiva ani nu putea nici măcar să viseze că va face bani din cărți. Numele lui este Florin Enceanu, este oltean din Vișina Nouă iar istoria lui și a afacerii sale este încălzită de flacăra dragostei pentru soția sa, Maria Mirabela (ce nume încărcat de amintirea copilăriilor de demult!), de asemenea inginer.
Totul a început cu o firmă de marketing, un început modest și poate lipsit de vise mărețe. Momentul în care în portofoliul firmei a apărut și promovarea de cărți a fost scânteia care a aprins flacăra ce arde astăzi atât de puternic în lumea editurilor românești. Soții Enceanu au dezvoltat, la solicitarea autorilor pe care îi promovau și o editură, apoi o libărie online, Bookzone, care a atins cifra de afaceri de zece milioane de euro.
Promovarea cărților unor autori relativ cunoscuți urmată de fondarea, în anul 2015, a bookzone.ro au dat tonul unui nou trend în lumea editorială din țara noastră. Până în acel moment marile edituri nu aveau sau, dacă aveau, nu se bazau aproape deloc pe site-urile-platforme de vânzare. Modelul de afacere creat de Florin Enceanu a arătat editurilor noua cale și acestea au început, treptat, să se axeze pe dezvoltarea acestui segment.
Primul autor de al cărui marketing s-a ocupat a fost un psiholog, primul devenit celebru prin cărțile sale în țara noastră. Rezultatele proiectului au fost neșteptat de bune și, cu toate că la vremea respectivă nu dispunea de fonduri pentru a accelera succesul afacerii, răbdarea i-a fost răsplătită. Autorii buni i-a recomandat pe soții Enceanu care, foarte curând, au dezvoltat și firmele „Bestseller Publishing” (editură), „Midnight Books” (activităţi de editare a cărţilor), „Books Lead” (consultanţă în marketing).
Într-un interviu acordat Ziarului Financiar, Florin Enceanu plusează și la capitolul modestie:
„Având iniţial o firmă de marketing, editura s-a înfiinţat datorită cererii autorilor şi nu pentru că eu, ca acţionar, am avut neapărat o viziune extraordinară. Practic, la noi s-au întâmplat lucrurile puţin diferit decât într-o editură, acolo unde editorialul înfiinţează marketingul şi nu invers, aşa cum era în cazul nostru.”
Prin consultarea unor informații cu caracter public putem constata că bilanțul editurii Bestseller Publishing a consemnat în anul 2022 afaceri de 48 de milioane de lei și un profit real de 1,5 milioane de lei, firma având 23 de angajați. Același an a însemnat pentru Bookzone S.R.L. o cifră de afaceri de 16, 2 milioane de lei, o creștere enormă față de 2021 (creștere de două ori și jumătate) și un profit net de 4,6 milioane pentru firma cu 7 angajați. Librăria nu vinde doar cărți proprii ci are parteneriate și cu alte edituri din țară. În medie o sută treizeci de titluri sunt propuse vânzării într-un an calendaristic.
Afacerea familiei Enceanu a început (se putea altfel mai frumos?) în propria sufragerie, într-un fel de birou, cu un depozit improvizat în holul apartamentului. Departamentul marketing și cel de relații publice aveau sediu în sufragerie, iar Florin și Maria Mirabela completau de mână datele destinatarilor pentru fiecare colet. Își amintesc cum imprimanta cu tuș era realimentată, la nevoie, în baie. Tonerul nou era un lux pe care încă nu și-l puteau permite.
El spune că nu a reinventat roata, dar prin businessurile dezvoltate consideră că a avut o contribuţie foarte mare la schimbarea pieţei de carte din România.
Pandemia a fost un moment de răscruce al afacerii, peste care a trecut cu bine. În perioada respectivă, de nevoie, toate editurile s-au reprofilat, cu eforturi maximale, pe vânzarea online. S-au făcut chiar și evenimente de lansări de carte online.
Antreprenorul a comandat un studiu care a relevat faptul că, în anul 2022 piața de carte ajunsese la 172 de milioane de euro, față de 168 de milioane de euro în anul precedent, iar concluzia sa este că oamenii și-au regăsit plăcerea de a citi. Pentru anul fiscal 2024 obiectivul declarat este acela al creșterii cu 30%.
Într-un top al titlurilor vândute pe paltformele firmei excelează „Calea vindecării“, cartea semnată de Dumitru Constantin Dulcan şi Florentina Fântânaru, vândută în mai mult de o sută de mii de exemplare și „Sănătatea creierului pe înţelesul tuturor“, autor prof. univ. dr. Alexandru Vlad Ciurea, cu vânzări de asemenea de peste o sută de mii de exemplare, romanul „Cât timp înfloresc lămâii“ de Zoulfa Katouh (95.000 de exemplare), „Traume ascunse“, de Catherine Gildiner (55.000 de exemplare), „Neuroplasticitatea: Secretul longevitatii creierului” a prof. univ. dr. Leon Dănăilă (50.000 de exemplare).
Anul 2022, anul de la care toată omenirea aștepta să vindece rănile profunde lăsate de pandemia de Covid 19, a adus însă un alt șoc care a provocat noi și neașteptate fenomene economico-financiare: războiul dintre Rusia și Ucraina. Și piața editorială din România a resimțit, evident, acest șoc.
Editurile s-au văzut lovite de scăderi fantastice și Bookzone nu a făcut excepție. Într-o singură lună s-a contabilizat o scădere de aproape 80%, efectele conflictului de la graniță luând tragica formă a creșterii costurilor de tipar cu 80 %, costuri care, din nefericire, au rămas la acest nivel până astăzi. Directorii de tipografii pot rememora cu limpezime modul în care achiziționau hârtia la un preț care creștea vertiginos între momentul plasării comenzii și cel al recepției. Tot în perioada aceea puterea de cumpărare a cititorilor a fost serios afectată de inflație, iar toate aceste cauze au dus la scăderea drastică a profitului editurilor.
În acest context, Bookzone a menținut media prețului de vânzare în ideea de a păstra trendul de creștere. Obiectivul nu a fost atins, iar urmarea a fost aceeași ca în cazul majorității editurilor, scăderea profitului.
Într-un interviu acordat revistei „Forbes” în anul 2023, Florin Enceanu spunea că privește lucrurile cu optimism, iar optimismul declarat izvora din încrederea în profesionalismul oamenilor angajați în structurile și departamentele afacerii sale:
„Noi concurăm zilnic doar cu noi dar, bineînțeles, ne comparăm periodic și cu media primelor zece edituri din România.”
Momentul în care Bookzone a semnat cu Mihai Bendeac, urmat de publicarea jurnalului atipic al acestuia a fost momentul în care editura a devenit cu adevărat celebră. Aproape în același timp Enceanu are o idee genială, publicarea și lansarea unei cărți care venea imediat după serialul omonim difuzat pe platforma Netflix, „Gambitul Damei”, un volum extrem de apreciat. A continuat să ofere cititorului român titluri ca „Addie LaRue”, o carte cu foarte multe premii după care Gerard Butler intenționa încă de la vremea respectivă să facă un film. Firma lui Florin Enceanu folosește o sumă apropiată de două milioane de euro pentru a se promova în mediul online.
Povestea începută atât de frumos într-o sufragerie continuă astăzi cu lansările emoționante precum lansarea memoriilor marelui Florin Piersic, proiect care a dat o credibilitate fantastică editurii Bookzone, printre autorii de casă numărându-se astăzi Horațiu Mălăele, Andreea Marin, Mihai Morar, părintele Necula, Mirela Retegan, Adrian Mutu.
Din informațiile noastre Florin Enceanu, antreprenorul oltean Bookzone cu o ascensiune fulminantă în lumea editorială a decis să se implice și financiar acolo unde era implicat sufletește încă din anii în care construia, în propria sugraferie, uriașa afacere de azi. De puțin timp s-a apropiat de o altă mare iubire a sa, echipa de fotbal Universitatea Craiova
Ai putea citi: „Afacerea Ioanid” din 1959. Adevăr și legendă în povestea celui mai mare jaf armat din istoria Băncii Naționale a României