Decembrie 2023. Un copil îmbujorat de frigul iernii ce duce și anul acesta dorul zăpezii trage de inelul unei doze de Coca-Cola, privind steaua din vârful uriașului brad din centrul orașului său aflat în așteptarea minunatei caravane cu camioane colantate cu Moș Crăciun și Coca-Cola. Sunetul inconfundabil al dozei, produs imediat după eliberarea capacului cu inel străbate un secol și jumătate și se întoarce în Georgia anului 1885, la Columbus.
Doctorul John Pemberton, un farmacist local, aplecat asupra unui vas de aramă pus pe un trepied în curtea din spatele casei sale, experimentează, se încruntă, zâmbește, gustă apoi se ridică, mulțumit și râde. Nu știe că în clipa aceea intră în istorie, clipa în care inventează prima rețetă de Coca-Cola. Nu se va numi chiar așa și nici băutură răcoritoare carbogazoasă nu va fi la început. Pemberton numește amestecul dintre extracul de cola și vin „cocawine” și îl brenduiește ca „Pemberton’s French Wine Coca”.
Angelo Mariani făcuse primul pas în Europa și fusese un success neașteptat. „Vin Mariani” se vindea cum nicio altă băutură nu se mai vânduse vreodată. Secolul XXI, secol în care oamenii, desi au atâtea surse de informare, sunt tentați de a crede povești de cele mai multe ori neadevărate, încă mai păstrează ipoteza falsă a culorii inițiale a băuturii create de Pemberton, verdele.
Este adevărat că verzi erau celelalte cocawine-uri de pe piață, însă maroul închis al băuturii cu rădăcini în Columbus ascundea perfect impuritățile siropului de caramel. Nu conținea alcool, avea însă în compoziție cafeină şi cocaină (Stepan Company, firma care produce și astăzi ingredientul pentru Coca-Cola este singura firmă autorizată de guvernul SUA pentru importul de coca).
Frank Robinson, partener și contabil al doctorului Pemberton, a sugerat numele, scriind pe o hârtie ceea ce va deveni marcă înregistrată peste ani, „Coca-Cola”. Înainte ca acest produs atât de iubit de copii, mai ales, să ajungă pe malul mării dar și la târgurile de Crăciun, s-a așezat frumos printre medicamente. Ziua de 8 mai a anului 1886 a fost ziua în care un farmacist a alăturat, pe raftul produselor care tratau dependenţa de morfină, dispepsia, neurastenia, durerile de cap şi impotenţa, și un recipient de Coca-Cola. Prețul unui astfel de produs era cinci cenți, iar medicamentul obținuse un brevet, conform dispozițiilor farmaceutice ale acelor vremuri.
Conceptul de marketing nu exista în anii aceia, cu toate acestea, dacă am citi o istorie a fenomenului, Coca-Cola nu ar lipsi din paginile acesteia. Tot John Pemberton a fost inovatorul, el fiind de altfel autorul primei reclama a Coca-Cola. Cititorii fideli ai „Atlanta Journal” au putut admira pe 29 mai 1886, în pagina a doua a cotidianului, acest prim îndemn tipărit de a degusta băutura lui Pemberton. Cetățenii din orașul sudist erau invitați să încerce „noua și populara băutură carbonatată”.
Pe copertinele magazinelor au apărut și bannere pictate de mână cu îndemnul „Consumați!”. Începutul nu a fost extraordinar. Am zâmbi astăzi dacă am realiza, fapt adevărat, că statistica spunea în 1886 că din mai până în zilele geroase ale lunii decembrie doar nouă produse pe zi se vindeau și acestea probabil datorită spațiului publicitar oferit de „Atlanta Journal”.
Ai mai putea citi: Atletul Albanez – Afacerea Memishilor din Slatina. Prăvălia celor mai iubiți albanezi din România a marcat filele de istorie din anii ’80
În zilele noastre reclama Coca-Cola este atât de prezentă, încât băutura în sine ne duce cu gândul la reclamă și nu invers, iar logo-ul său a supraviețuit impresionant trecerii timpului, fără a suferi schimbări esențiale. Lumea a fost cutremurată de două războaie mondiale, Terra anului 2023 este total alta față de cea a anului 1886, Coca Cola însă este aproape la fel. Logo-ul Coca-Cola și-a păstrat mare parte din culorile și finisajele inițiale, iar acest fapt este o important lecție care ne dovedește că designul este un element major al universului publicitar al oricărui produs.
În 1887 a fost adăugat, discret, cuvântul „marcă”, o atestare a faptului că marca aceasta comercială fusese înregistrată în Statele Unite. În perioada 1890-1891 logo-ul deja devenit foarte cunoscut primește o estetică nouă, cu influențe gotice, poate logo-ul cu cel mai mic succes, fapt confirmat de perioada scurtă în care a fost folosit.
Abia după varianta aceasta „gotică” sigla Coca-Cola începe, treptat, să devină ceea ce este astăzi și în 1940, în plin război mondial, își găsește forma ce va dura decenii. În anii 50 sigla Coca-Cola este încadrată în celebra „coadă de pește”. Este momentul în care culoarea roșie începe să fie asociată cu marca. În 1969 avem o reproiectare a mărcii. Se adaugă „valul”, acea linie inspirată de celebra sticlă cu contur Coca-Cola.
Pe lângă logo-ul ei care a devenit istoric, Coca-Cola a fost susținută și promovată și de foarte multe celebrități. Prima însă a fost Hilda Clark, o actriță care a apărut în anul 1886 în prima reclama, dar și în primul calendar Coca-Cola din 1900. Moș Crăciun în costumul său alb-roșu, bunicul cu păr alb de pe camioanele caravanei Coca-Cola este și el un cadou făcut omenirii de această marcă. În anii 20-30 campania de marketing a creat imaginea aceasta idilică.
În anul 1928 Amsterdamul organiza Olimpiada și acolo, în Olanda, un sponsor comercial devenea primul de această factură din istoria competiției. Era, evident, Coca-Cola. Desigur că astăzi există o singură companie care produce băutura, la nivel mondial.
În trecut, desi Pemberton o inventase, existau pe piață trei versiuni. Astfel, în anul 1888, trei firme distincte produceau trei băuturi asemănătoare. Dintre ele numai una atingea succesul, cea produsă de Griggs Candler, omul care preluase compania lui Pemberton în 1887 şi o încorporase în 1888 în Coca-Cola Company. Douăzeci și doi de ani de lupte a dus Candler pentru a face Coca-Cola unică, iar luptele au constat în negocieri intense și prelungi pentru cumpărarea tuturor companiilor cu nume și rețete aproximative.
Nu s-a gândit niciodată la îmbuteliere. Este ciudat să ne închipuim azi că la începuturi Coca-Cola nu se vindea la sticlă. Reclamele vechi ne arată că se vindea numai la pahare. În sticle a apărut pentru prima data în ziua de 12 martie 1894.
Joseph A. Biedenharn, un comerciant vizionar din Vicksburg, Mississippi, proprietar al companiei Biedenharn Candy, îmbuteliat primul produs Coca-Cola. Sticla era verde, de tip Hutchinson, cu specificul companiei Biedenharn și va fi folosită pentru îmbutelierea Coca-Cola timp de șase ani, între1894 şi 1900. Dacă auziți mitul culorii verzi a băuturii, explicați-le ignoranților că verde era doar sticla în care se îmbutelia Coca-Cola în anii de apus al secolului XIX.
Secolul XX a venit însă cu probleme mari legate de protejarea mărcii. Proprietarii au demarat campanii agresive împotriva imitatorilor. Campania de publicitate a mers în direcția aceasta, apărând tot mai des mesaje ca „Nu acceptați surogate!” sau „Cereți originalul!”, mesaje ce puneau în atenția consumatorilor că trebuie să ajute și ei la salvarea Coca-Cola.
Lupta aceasta atât de grea dusă împotriva fake-ului, împotriva substituirii produsului original, împotriva imposturii comerciale a fost cea care a declanșat evoluția celebrei sticle contur de Coca-Cola. Știm că până în anul 1915 băutura a fost comercializată în foarte multe variante de ambalare și acest fapt înlesnea impostura, ajuta imitatorii.
Proprietarii companiei au decis că băutura merită un ambalaj unic, distinct. Astfel, în anul 1916, în vremuri în care România pășea pe drumul fierbinte al Marelui Război, a fost aprobată sticla proiectată de Root Glass Company of Terre Haute, o firmă specializată cu sediul în Indiana. Forma acestei sticle, denumită și azi „sticla contur” a fost înregistrată ca marcă la Biroul de Invenții al Statelor Unite ale Americii mult mai târziu, în anul 1977.
Un număr restrâns de ambajale specifice unor firme a primit această onoare. Se alătura astfel și sticla celorlalte mărci deja înregistrate în trecut: „Coca-Cola”, înregistrată în 1893 și „Coke”, înregistrată în anul 1945.
La nivel mondial, The Coca-Cola Company a început să se dezvolte în deceniul al doilea al secolului trecut. În zilele noastre este reprezentată în mai mult de două sute de țări și produce sute de milioane de băuturi zilnic. Formula aplicată de Coca-Cola este una care poate părea, la prima vedere, extrem de simplă: un moment de răcorire pentru o sumă mică de bani de sute de milioane de ori pe parcusul unei zile de un miliard de ori pe zi. The Coca-Cola Company are o rețea impresionantă de îmbuteliatori și cuprinde de departe cel mai complex sistem de producție și distribuție din lume.
Acest sistem unic a ridicat compania demult pe primul loc în clasamentul producătorilor de băuturi răcoritoare, a menținut-o pe acest onorabil loc și nu se întrevăd competitori care să o detroneze prea curând. De la București la Beijing, de la Montreal la Sankt Petresburg, Coca-Cola este o regină a succesului planetar, de mai mult de un veac răcorind sute de milioane de oameni.
Vezi și: Uzinele Reșița. Locul unde NU s-au turnat piesele Turnului Eiffel
Povestea acestei băuturi care a rezistat celor două războaie mondiale, crizelor economice majore și mofturilor oamenilor schimbători este povestea începută demult, în spatele casei doctorului Pemberton, în licorile adunate în vasul de aramă așezat pe un trepied, este povestea zorilor de marketing inițiați de Candler și a viziunii lui Woodruff care a știut că băutura trebuie să fie accesibilă lumii întregi. Este și povestea băiețelului care desface o doză de Coca-Cola în așteptarea caravenei cu camioane colantate cu Moș Crăciun cu o sticlă contur în mână și este, evident, și povestea unui brand care poate oricând fi o definiție simplă a succesului.