Adina Vălean susţine că ambele scenarii sunt posibile: fie să aderăm până la finalul acestui an şi cu frontierele terestre, fie să mai aşteptăm „foarte multă vreme”. 50 de miliarde de euro a investit Comisia Europeană în infrastructura de transport din UE în ultimii 10 ani.
Comisarul european este de părere că România mai are mult de muncă până să ajungă și cu transportul terestru în Spațiul Schengen, însă nu este imposibil.
„Ştiu că există ambiţia de a intra cât mai repede. Am văzut şi eu declaraţii care vorbesc despre un proces ireversibil, despre faptul că există speranţă, poate chiar sfârşitul anului. Chestiunea cu Schengen este atât de subiectivă încât e greu să fii obiectiv. Pur şi simplu poate să fie un moment pe care nu îl cunoaştem încă, dar care va apărea şi va crea o breşă. La fel de bine se poate să existe o încăpăţânare, o opoziţie la aderarea noastră şi cu spaţiul terestru, care să dureze etern, deci e greu de spus”, a declarat Adina Vălean, potrivit News.ro.
Pentru ca țara noastră să ajungă din toate punctele de vedere în Schengen, infrastructura trebuie reabilitată serios iar lucrările în desfășurare să fie continuate în ritm alert.
„În teorie, totul este posibil: se poate să intrăm anul acesta, se poate să mai aşteptăm foarte multă vreme. Nu ştim nici viitorul Schengen care va fi. Economic, ne-ar fi foarte util să avem şi Schengen-ul terestru, asta este clar. Şi nu numai economic, ci şi din punctul de vedere al impactului pe care o frontieră Schengen îl are în regiunea respectivă pentru locuitori. Trebuie insistat în continuare şi găsite soluţii politice pentru a rezolva Schengen-ul terestru.
Pe de altă parte, trebuie să ne pregătim şi noi cumva aceste frontiere. Sunt lucruri care depind şi de noi: a avea condiţii foarte civilizate, a avea un sistem de coadă electronică, a încuraja parcări securizate cu toate facilităţile în zonă, astfel încât să nu se creeze o coadă la frontieră, introducerea documentelor electronice care să se verifice electronic. Toate aceste măsuri le-am văzut atunci când am făcut coridoarele verzi din timpul pandemiei, când se închiseseră toate graniţele între state, chiar şi cele Schengen.
În primul rând, trebuie să avem autostrada de la Constanţa până la frontiera de Vest a României. Asta depinde de noi. Şi mai departe, depinde de fiecare stat membru, dar în principiu fiecare răspunde de dezvoltarea infrastructurii din ţara lui, iar noi sprijinim foarte mult trecerile dincolo de frontieră. Adică verigile lipsă, cum se întâmplă pentru trenuri. Ca politician şi reglementator european, mai mult decât să propui legislaţie, n-ai ce face. Decât să cauţi finanţare, ceea ce facem – de aceea s-au găsit atâtea fonduri care ajută la finanţarea infrastructurii”, a mai explicat comisarul european.
Citește și: De duminică, 31 martie, se eliberează vize Schengen de scurtă durată. Anunțul oficial al MAE