Amsterdam a renunțat la planurile de implementare a semafoarelor inteligente, după ce au apărut îngrijorări legate de confidențialitatea datelor și posibilele încălcări ale intimității cetățenilor. Inițial, semafoarele inteligente au fost concepute pentru a utiliza GPS-ul și aplicațiile de hărți pentru telefoanele mobile, pentru a monitoriza traficul rutier și a preveni blocajele, potrivit Antena 3 CNN.
Te-ar mai putea interesa și: Ar trebui să stăm cu motorul oprit la semafor? Ce sfaturi ne dau experții
foto: Amsterdam
Astfel, semafoarele aveau capacitatea de a urmări vehiculele și de a ajusta semnalizarea în funcție de fluxul de trafic, oferind, de exemplu, prioritate bicicliștilor pe timp de ploaie sau transportului public. Acest sistem a fost gândit pentru a îmbunătăți fluiditatea traficului în oraș, dar s-a confruntat cu multiple obstacole legate de securitatea cibernetică și de protecția datelor personale.
„Sunt și îngrijorări cu privire la securitatea cibernetică, au existat probleme semnificative la început și efectul asupra unui trafic mai bun în Amsterdam este foarte limitat”, le-a scris colegilor Melanie van der Horst, un consilier responsabil de drumurile din Amsterdam.
Autoritatea Olandeză pentru Protecția Datelor (DPA) a avertizat că semafoarele inteligente aveau potențialul de a colecta informații personale într-un mod invizibil pentru utilizatori. Utilizarea aplicațiilor de hărți, precum Google Maps, putea permite semafoarelor să acceseze datele legate de locația, viteza și traseul călătoriilor oamenilor, creând un sistem în care autoritățile rutiere ar fi avut posibilitatea să urmărească mișcările utilizatorilor drumului. Aceste riscuri de încălcare a intimității și de colectare neregulată a datelor personale au fost suficiente pentru ca autoritățile locale să abandoneze planurile de extindere a semafoarelor inteligente în oraș.
„Pentru că semafoarele inteligente sunt capabile să «recunoască» traficul, devine posibil să se acorde prioritate anumitor fluxuri de trafic față de altele”, a explicat consiliul orașului când a lansat schemele în decembrie 2023.
În urma implementării unor scheme pilot anul trecut, s-a constatat că, în ciuda intențiilor inițiale, efectele pozitive asupra fluidizării traficului au fost limitate. De asemenea, DPA a semnalat și posibilele breșe de securitate cibernetică în sistemele utilizate de semafoare. Ca urmare a acestor îngrijorări, autoritățile din Amsterdam au decis să amâne, pe termen nedeterminat, introducerea pe scară largă a semafoarelor inteligente în oraș.
„De obicei, fără ca oamenii să observe, semafoarele iau contact cu aplicațiile de pe telefoanele mobile ale utilizatorilor drumului. În acest fel, semafoarele pot colecta informații personale despre oameni la scară largă”, a spus DPA, care a mai adăugat: „Este posibil să cartografiezi călătorii întregi, inclusiv data, ora și viteza. Autoritățile rutiere știu unde sunt semafoarele și pot urmări utilizatorii drumului, mai ales când autoritățile rutiere folosesc și camere la semafoare”.
Te-ar mai putea interesa și: Circulația pe Lotul 1 al Autostrăzii A7 Ploiești-Buzău se deschide luni, 23 decembrie, de la ora 16:00