Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunța recent că produsele cu etichete-semafor vor dispărea de pe rafturile lanțurilor de supermarketuri din România, începând cu 1 noiembrie. Instituția transmitea printr-o adresă Marilor Rețele Comerciale faptul că nu agreează ca în România să fie introdus acest sistem și le cere comercianților să accepte vânzarea acestor produse până la epuizarea stocurilor, dar nu mai târziu de 1 noiembrie.
Alte articole: APIA anunță startul plăților în avans pentru campania 2022; fermierii vor primi peste un miliard de euro
Șeful ANPC și-a justificat decizia dând exemplul regiunilor în care se consumă multe grăsimi sau produse atipice de genul slăninei.
„Cei din nordul țării noastre consumă cu predilecție slănină. Slănina are, la acest moment, conform nutriscore, cel puțin litera D, dacă nu dublu D sau te miri ce altă notare. Dar cetățenii din zona respectivă au nevoie de un aport mai mare caloric. Da, în general, este mai bine să mâncăm cu toții salată și pește fiert, dar asta nu înseamnă că toți cetățenii europeni trebuie să fie influențați și să ia o decizie în condițiile în care aceasta nu reprezintă o variantă oficială agreată la nivelul întregii comunități europene”, a motivat Horia Constantinescu, șeful ANPC.
Ideea inscripționării produselor alimentare cu eticheta semafor-verde închis, verde deschis, galben, portocaliu și roșu a apărut în Europa în urmă cu un an, când OMS a cerut Comisiei Europene să impună în statele membre o etichetă ușor de înțeles, care să le spună consumatorilor cât de sănătos este un produs.
În România, etichetarea produselor alimentare cu scala-semafor nu a fost obligatorie și a rămas la latitudinea producătorilor, iar cine a considerat că este în avantajul său a pus-o pe produse. Însă numai după ce produsul a fost trecut printr-o serie de analize de laborator.
Eticheta „nutriscore” sau semafor are 5 culori, de la verde la roșu, în care verde închis înseamnă că un produs ar fi cel mai bun, așa cum sunt cerealele integrale sau legumele proaspete, iar roșu înseamnă că alimentul are foarte multe calorii și este mai puțin indicat pentru consum des.
Unii producători români care aveau eticheta nutriscor deja pe ambalajele produselor sunt nemulțumiți de decizia ANPC și au ajuns chiar în situația în care să își măzgălească etichetele cu markerul pentru a acoperi hârtia pe care este printată valoarea nutrițională
„Noi nu am primit niciun fel de înștiințare. Noi înșine am făcut adresă la ANPC. Să ni se spună legea în baza căreia cine nu respectă faptul că elimină nutriscore-ul de pe etichetă săvârșește o contravenție. Înțeleg să nu fie obligatoriu, dar dacă eu vreau să informez pe consumator câte lipide, câte glucide, câte proteine, câte fibre alimentare conține un produs, de ce nu sunt lăsată în pace?”, a spus Bibiana Stanciulov, reprezentanta companiei care produce magiunul.
Citește și: Românii sunt din ce în ce mai dificili! Pretențiile vis a vis de angajatori cresc de la o zi la alta