Aplicaţia e-Transport, prin intermediul căreia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, va fi operaţională din 15 iulie 2024, conform unui comunicat de presă al Ministerului Finanţelor.
Te-ar putea interesa și BCR a lansat un card de credit contactless cu aplicatia de transport RATB inclusa
Astfel, în perioada 15 iulie 2024 – 31 august 2024 aplicația se va afla în testarea parametrilor tehnici, astfel încât sancțiunile prevăzute de OUG 41/2022 vor fi aplicate începând cu data de 1 septembrie 2024.
„Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de poziţionare GPS, în situaţia în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme.
Pentru aceste situaţii, pe site-ul MF, pe pagina RO e-Transport au fost încărcate specificaţiile tehnice necesare. În caz contrar, autovehiculele trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicaţia, dezvoltată de CNIF”, se precizează în comunicat.
Sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, va avea o contribuţie foarte importantă la reducerea GAP-ului de TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri cu risc fiscal ridicat, mai apoi urmărindu-se fiscalizarea tranzacţiilor comerciale şi creşterea încasărilor la bugetul de stat, transmite Ministerul Finanţelor.
Mai mult decât atât, operatorul de transport rutier are obligația să asigure transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport care fac obiectul declarației din sistem, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin RO e-Transport.
Ședința de Guvern din data de 28 iunie 2024 s-a soldat cu o decizie importantă. Prin OUG 87/2024 s-a decis amânarea aplicării sancţiunilor prevăzute de legislaţia e-Transport până la 1 ianaurie 2025, însă doar pentru operatorii economici autorizaţi, conform prevederilor art. 38 din Regulamentul (U.E.) nr. 952/2013, conform Zcj.ro.
Această măsură a fost luată din necesitate. Mai exact, pentru a evita un blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.
Astfel, prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, o componentă importantă în digitalizarea ANAF, iar prin ea se urmăreşte creşterea capacităţii administrative de combatere a fraudei fiscale.