Doar cu câțiva ani în urmă călătoriile cu avionul aprope că deveniseră un chilipir. La acel moment, puteai să găsești bilete de avion cu niște sume infime, un drum până la Roma sau Bruxelles te-ar fi putut costa chiar și 5 euro. Îninte de pandemie ofertele pentru zboruri erau la ordinea zilei. Acum, ofertele sunt aproape inexistente, iar ceea ce se numește „ofertă” aproape că pare o glumă.
Chiar și cumparativ cu anul trecut prețurile au crescut semnificativ. Este vorba despre un procent de 30%. Dacă analizăm tarifele pentru un zbor dus întors București-Roma vom observa că, în prezent, costă 500 de lei. În anul 2017, același zbor costa doar 50 de lei.
Mai mulți reprezentanți ai companiilor aeriene spun că nu se vor mai găsi zboruri de nici 10-20 de euro, iar dacă vorbim de perioada verii, este aproape imposibil să găsim bilete de avion sub 100 de euro pe sens. Aceștia au mai explicat că românii călătoresc în continuare în număr mare, în ciuda scumpirilor, lucru care menține prețurile ridicate.
Scumpirea energiei și a combustibilului a dus și ea la tarife mai ridicate pentru biletele de avion, iar pandemia de Covid a fost un alt factor care a influențat. În mărirea prețurilor a contribuit și ieșirea de pe piață a unei companii aeriene din țara noastră.
Războiul din Ucraina și politicile ”verzi” ale multor state au dus la creșterea prețului combustibililor. Companiile aeriene au strategii speciale care le ajută să obțină oferte la combustibilul pentru avioane, numite hedging, dar acestea nu reprezintă un scut perfect împotriva fluctuației prețurilor la petrol.
Instabilitatea geopolitică, datorită invaziei rusești din Ucraina, a înrăutățit semnificativ situația, ducând prețurile la combustibil la maxime istorice și la o cerere mai mare pentru zborurile non-rusești, din cauza evitării internaționale a companiilor aeriene rusești. De aceea, vedem bilete foarte scumpe.
Cu cât avionul zboară mai mult timp, cu atât mai mult combustibil trebuie să folosească și cu atât mai mult trebuie plătit echipajul; și cu atât mai mare devine prețul.
Chiar dacă zborul dvs. nu traversează un spațiu aerian închis, cum e Rusia ori Ucraina, compania aeriană e afectată pe total, ceea ce duce la creșterea prețurilor la toate cursele.
De exemplu, zborurile de la Londra la Delhi trebuie acum să facă un ocol major pentru a evita această încurcătură, ceea ce duce la câteva ore suplimentare de zbor și combustibil.