Marile magazine, atât cele online, cât și cele fizice, fac deja pregătirile pentru Black Friday. Românii își vor putea achiziționa produsele pe care și le doresc la prețuri mult mai mici. Evenimentul mult așteptat va fi pe 8 noiembrie, însă multe magazine prelungesc această perioadă la câteva săptămâni sau zile.
ANPC îi avertizează an de an pe cumpărători să fie atenți la reducerile care li se par ieșite din comun și să nu creadă chiar orice văd pe internet.
„Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor.Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.”, se arată pe site-ul ANPC.
Potrivit ANPC, indiferent dacă vorbim de un magazin online sau unul fizic, prețul trebuie afișat cât mai clar și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă e cazul). Sunt numreroase comparatoare de prețuri unde clienții pot verifica cât de mult a suferit prețul inițial. În acest fel, ei pot fi mai conștienți de aceste modificări și pot lua decizia în cunoștință de cauză.
Practic, prețul redus trebuie să fie mai mic decât cel de referință, iar prețul de referință e cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile.
Printre companiile care au anunțat deja reducerile de Black Friday se numără și eMAG. În data de 8 noiembrie, compania dă startul super-ofertelor încă de la prima oră a dimineții. Primul Black Friday la eMAG a fost în 2011, când compania a vândut produse în valoare de opt milioane de euro. În 2013 s-a ajuns la 23 milioane de euro, în 2016 – 300 de milioane de lei, iar în 2022 – 644 de milioane de lei. Recordul absolut a fost înregistrat în 2023, când eMAG a vândit de 731 de milioane de lei în doar 17 ore. Un cumpărător a pus, în medie, 4,8 produse în coș.