- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Diverse

Cum poți evita o țeapă de Black Friday, în 2024. ANCOM: „Mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor”

04 Nov, 18:23 • Toma Anca
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) recomandă clienților să fie foarte atenți de Black Friday și să verifice verificării identitatea magazinelor online și să cerceteze autencitatea produselor. De asemenea, punctează că „mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor”.
Cum poți evita o țeapă de Black Friday, în 2024. ANCOM: Mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor

Black Friday este ziua în care platformele de comerț online înregistrează un trafic mai mare decât de obicei, iar asta poate veni cu potențiale pericole pentru cumpărători. Chiar dacă mulți retaileri prelungesc această perioadă, unii țin campaniile de reduceri chiar și două săptămâni.

Citește și: Reduceri de 80% de Black Friday la un magazin renumit. Ofertele sunt fără precedent

ANCOM, recomandări de Black Friday

ANCOM și Directoratul Național de Securitate Cibernetică recomandă cumpărătorilor să acceseze scamadviser.com pentru a verifica dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice.

ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet.

Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor.

În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca înainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online”, transmite ANCOM.

Numărul mare de comenzi de Black Friday poate afecta și rețeaua de transport a produselor, ceea ce poate duce la întârzieri. Instituția recomandă consumatorilor să fie atenți la: „opțiunile de livrare oferite de magazinul online. Utilizatorii pot lua în calcul să solicite servicii suplimentare de siguranță, cum ar fi:

  • serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată;
  • modalitățile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor);
  • modalitățile de plată a bunului la livrare (numerar sau POS);
  • termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în alte perioade ale anului;
  • dacă se oferă livrarea la ușă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poștal, ci a unui serviciu de transport marfă,
  • dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul;identitatea expeditorului, în special în cazul în care contravaloarea bunurilor este achitată furnizorului de servicii poștale (bunuri expediate prin serviciul contra ramburs)„.

Clienții trebuie să mai știe că, în cazul în care întâmpină probleme de Black Friday, ar trebui să se adreseze întâi comerciantului. Dacă petiția lor nu este rezolvată, se poate merge mai departe, la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, pentru magazinele din România, sau la reprezentantul local al Centrului European al Consumatorilor, dacă comerciantul este în Uniunea Europeană.

Urmărește Daily Business pe Google News