Cafeaua este una dintre cele mai îndrăgite și mai populare băuturi de pe glob, a treia într-un top al cantităților consumate, după apă și ceai. În ultima perioadă, mai multe sortimente au dispărut de pe piaţă, însă există o explicaţie. Mari producători, precum Lavazza, Illy, Nestlé și JDE Peet (compania care deține marca Douwe Egberts), negociază în prezent cu retailerii transferul costurilor generate de dublarea prețului cafelei arabica în ultimul an.
Magazinele alimentare și supermarketurile nu acceptă ușor aceste scumpiri, ceea ce duce la întârzieri în semnarea contractelor de aprovizionare. Unele lanțuri, precum Albert Heijn din Olanda, s-au confruntat cu lipsa unor branduri de pe rafturi. Totuși, din 20 martie, produsele JDE Peet au revenit, dar la prețuri mai mari. Retailerul a anunțat că va absorbi o parte din costurile cu cafeaua pentru a menține accesibilitatea produselor, scrie Profit.
„Prețurile de achiziție pentru produsele JDE Peet au crescut semnificativ. Vom absorbi o parte din aceste majorări de prețuri pentru a menține produsele accesibile”, a precizat purtătorul de cuvânt de la Albert Heijn.
Prețurile pentru cafeaua arabica au crescut cu peste 20% în acest an, după un salt de 70% anul trecut, din cauza secetei severe din Brazilia, principalul producător de cafea arabica la nivel global. În medie, boabele crude de cafea sunt responsabile pentru aproximativ 40% din costurile angro ale unei pungi de cafea, iar dacă această creștere se va transfera integral asupra consumatorilor, prețul cafelei ar putea urca cu până la 28%, estimează Reg Watson, analist la ING.
Citeşte şi: Cum să devii bogat până la 40 de ani. Trei pași simpli pe care trebuie să-i faci
Este de aşteptat ca în unele țări prețurile să urce cu 15%-25% dintr-o singură etapă, iar acolo unde moneda națională s-a depreciat în fața dolarului, scumpirea va fi și mai mare. De exemplu, în Brazilia, al doilea mare consumator de cafea, dar și cel mai mare producător, prețul cafelei pe rafturi a crescut deja cu 40% și ar putea înregistra noi majorări.