Companiile au ales să se axeze mai mult pe lucrul fizic de la birou sau pe programul hibrid, începând din 2023. Programul hibrid implică, de regulă, prezență fizică la birou de cel puțin trei ori pe săptămână. În acest an, numărul de job-uri remote a fost cu 5% mai mic din totalul de 10.000 de joburi scoase la bătaie.
Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs.ro, a explicat că, în timp ce angajatorii caută mai mult potențiali angajați care să lucreze fizic de la birou, preferința candidaților pentru job-uri remote e în creștere.
„Ideea de remote nu mai este în mod necesar o regulă a pieței, ci mai degrabă un beneficiu pe care o parte tot mai mică dintre angajatori îl oferă, deși toate sondajele derulate în rândul candidaților ne arată că își doresc foarte mult să aibă opțiunea de a putea lucra remote sau hibrid și că, în unele cazuri, este principalul criteriu în funcție de care aleg un job. Cu toate acestea, deși angajatorii vor ca o parte cât mai mare dintre angajați să lucreze de la birou, nu de acasă, numărul de aplicări pentru joburile remote a crescut, ajungând acest moment la 13,7% din totalul aplicărilor”, a declarat Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
În primele nouă luni din an, în 1,2 milioane din 8 aplicări înregistrate s-a observat preferința pentru job-uri remote. 6,9 de milioane de candidați au aplicat pentru joburi cu prezența fizică la birou. „Este interesantă inversarea raportului joburi / aplicări atunci când ne uităm la remote vs. străinătate. Dacă procentul aferent aplicărilor pentru locurile de muncă remote este de 3 ori mai mare decât cel al numărului de joburi postate, în ceea ce privește joburile din străinătate lucrurile stau exact invers. 4,3% dintre joburi sunt pentru străinătate, dar acestea atrag doar 1,4% din aplicări”, adaugă Roxana Drăghici.
Cele mai căutate domenii când vine vorba despre munca remote sunt call-center, IT, servicii, retail, marketing / PR / publicitate și asigurări. 80% din posturile acestea sunt full-time, aproape 20% sunt part-time, iar un procent foarte mic este pentru proiecte sezoniere.
Angajatorii sunt mai deschiși către varianta de lucru remote atunci când vine vorba despre poziții entre-level, adică care cer o experiență de doi ani.
„Zona în care angajatorii sunt mai dispuși să accepte munca remote este cea a pozițiilor entry-level, în condițiile în care peste 70% dintre aceste joburi se adresează candidaților care au maximum doi ani de experiență. Ce observăm este faptul că pe măsură ce crește nivelul de senioritate al jobului pentru care se fac recrutări, pe atât scade disponibilitatea angajatorilor de a accepta remote work”, a mai precizat Roxana Drăghici.