Specialiştii din cadrul Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania) au venit cu o serie de recomandări pentru situațiile în care bagajul tău a fost pierdut sau deteriorat.
Dacă nu le primești când ajungi la destinație, poți completa și depune o reclamație vizând bagajul întârziat la serviciul specializat din cadrul aeroportului. O copie a acestui document (PIR – Property Irregularity Report), care are un număr de înregistrare, trebuie păstrată de pasager.
În plus, după ce ai depus reclamația, operatorul de transport aerian vizat trebuie anunţat în termen de maximum șapte zile. Dacă transportatorul recunoaşte pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul este îndreptăţit să solicite compensaţii.
Operatorul de transport aerian e cel care trebuie să răspundă de aceste neplăceri trăite de pasageri din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului, spun specialiștii ECC Romania.
„Prin Convenţia de la Montreal, care reglementează aceste situaţii, nu se prevede, însă, o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR). Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei)”, a precizat sursa citată.
Totodată, operatorul de transport aerian este cel care stabileşte valoarea despăgubirilor, în principiu, pe baza documentelor anexate de pasageri.
Citește și Salariul lunar al unui casier Lidl în România în decembrie 2024, mai mare decât un profesor debutant
Astfel, în cazul întârzierii bagajelor, operatorii de transport aerian fie pun la dispoziţia pasagerilor o sumă de bani pentru produse de strictă necesitate (igienă şi îngrijire personală etc.), fie rambursează pasagerilor sumele plătite pentru produse de strictă necesitate, pe baza documentelor anexate la reclamaţie. Nici în cazul pierderii sau distrugerii bagajelor nu există o procedură prin care sunt stabilite și acordate despăgubirile, ci doar o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei. Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei).
„După scurgerea celor 21 de zile de aşteptare a bagajului, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: reclamaţia privind bagajul întârziat, bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), listă a obiectelor din bagaj însoţită de documente doveditoare”, se mai arată în comunicatul ANPC.
În cazul în care pasagerul nu poate dovedi valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro/kg).
În plus, dacă pasagerii nu sunt mulțumiți de despăgubirile primite, pot încerca o soluționare a problemei fie pe cale amiabilă, fie prin intermediul unor organisme de soluţionare alternativă a disputelor (SAL). Altfel, pot cere soluționarea problemei în instanță.
Citește și Exodul milionarilor. Bogătașii își fac bagajele după ce statul declanșează „vânătoarea de averi”