Pe data de 29 ianuarie 2024, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și Alstom au încheiat un contract finanțat din PNRR pentru achiziționarea a 16 locomotive noi, destinate companiei CFR Călători. Valoarea acestui contract este de 767 milioane lei, suma fiind acoperită din fondurile PNRR, iar Alstom a fost singurul ofertant în cadrul licitației. Conform prevederilor contractului, se asigură o perioadă de întreținere și mentenanță de 20 de ani, dar aceasta poate fi extinsă la 40 de ani prin activarea unei clauze specifice. Prima locomotivă este programată să fie livrată în termen de 24 de luni, în ianuarie 2026, conform anunțului ARF pe pagina sa de Facebook.
Citește și: Hanul lui Manuc – Adevărata poveste a unuia dintre cei mai bogați moșieri din Balcanii secolului 19
În plus, în data de 30 ianuarie 2024, urmează să fie semnat un alt contract pentru achiziționarea a 62 de trenuri de scurt parcurs, în valoare de 3,2 miliarde lei, atribuit companiei PESA.
Locomotivele noi au capacitatea de a atinge o viteză maximă de 200 km/h, însă limita de viteză pentru trenurile de călători pe traseele specificate este de 160 km/h. Aceste locomotive vor fi integrate pe patru rute distincte, fiecare rută beneficiind de câte 4 locomotive. Traseele cuprind magistralele reabilitate București – Constanța și loturile dintre Sighișoara și Simeria M 200.
1. Dej – Brașov – București – Constanța;
2. Timișoara – Arad – Brașov – București – Constanța;
3. Timișoara – Cluj – Napoca – Iași;
„Astăzi, 29 ianuarie 2024, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a fost încheiat contractul de achiziție pentru locomotive eletrice noi, între AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de autoritate contractantă, și Asocierea ALSTOM (Alstom Transport SA-lider, Alstom Transportation Germany GmbH-asociat), în calitate de furnizor. La acest eveniment au participat, din partea părților semnatare: dl Ștefan ROȘEANU – Președinte ARF, respectiv dl Gabriel STANCIU – Director General Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova. Contractul presupune achiziția a a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, inclusiv serviciile de mentenanță și reparații, pe o perioadă de 20 ani, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive.
Oferta financiară se ridică la suma de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice și contravaloarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani. De asemenea, precizăm că în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Finanțarea proiectului este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat, prin MTI, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
În ce privește termenul de livrare al primei locomotive, precizăm că acesta este de 24 de luni, de la semnarea contractului. Locomotivele electrice Traxx oferă un design flexibil bazat pe o abordare de platformă robustă, modulară și sunt echipate cu o tehnologie complexă de control (calculator de diagnosticare /vizualizare, GPS și comunicare prin intermediul standardului de comunicații mobile etc), inclusiv cu sistemul Alstom de ultimă generație ERTMS la bord.
De asemenea, ele asigură performanțe operaționale și fiabilitate sporite, o eficiență energetică mai mare și un nivel ridicat de siguranță și securitate, asigurând în același timp o interoperabilitate deplină. Președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a declarat că acest contract vine să aducă un nou impuls flotei de locomotive utilizate în transportul feroviar public de călători din România, care va trebui să răspundă în mod eficient nevoilor de mobilitate sporită a cetățenilor, atât în interiorul țării, cât și între marile orașe ale României”, a transmis ARF.
La licitația lansată în octombrie 2022 Alstom a depus singura ofertă. În caietul de sarcini se prevedea un grafic de livrare de 18 luni pentru prima locomotivă pentru acordarea punctajului maxim.
Citește și: Meteo 30 ianuarie – 2 februarie. ANM anunță schimbări radicale de vreme