Mihai Andrei Luca, inovator român și doctorand la Facultatea de Inginerie Electrică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, alături de profesorul lui, dr.ing. Bogdan Neagu, sunt inițiatorii sistemului de încărcare noctură a vehiculelor electrice ce promite să revoluționeze piața.
Sistemul are capacitatea de a reduce substanțial pierderile de energie. În plus, sistemul permite vehiculelor electrice să funcționeze inițial ca surse de energie pentru rețea în orele de vârf, ca ulterior să fie încărcate în intervalul nocturn, când cererea de energie este mult mai scăzută.
,,Împreună cu tânărul Mihai Andrei Luca am constatat undeva la nivelul anilor 2018-2019, atunci când au luat amploare vehiculele electrice, că influența conectării acestora pentru încărcarea la rețeaua electrică ar avea un impact negativ asupra rețelei. În momentul respectiv, am propus câteva strategii de încărcare a vehiculelor electrice, așa fel încât să aibă loc optimizarea atât a tensiunii la consumator, mai ales seara, în vârful de sarcină, precum și minimizarea pierderilor de energie în rețea.
Pe baza acestei idei incipiente, inovative cumva la momentul respectiv, tânărul a propus o temă de cercetare pe care o studiază în continuare la doctorat.
Strategia pe care noi am propus-o la momentul respectiv era ca vehiculele electrice să fie încărcate propriu-zis noaptea, în intervalul 01:00-06:00 pentru a minimiza surplusul de pierderi energie, tensiunea necorespunzătoare datorată conectării la rețelele electrice a vehiculelor electrice în perioada de vârf de sarcină, la orele după-amiezii”, a declarat profesorul pentru Ziarul de Iași.
Principiul pe care se bazează acest sistem e simplu. Monitorizează și adaptează încărcarea în funcție de cererea din rețea. Iar la orele de vârf, când e cererea mai mare, vehiculele electrice injectează energie în rețea, ajutând la stabilizarea acesteia.
Citește și Încă o categorie de români ar putea să iasă la pensie anticipat, fără penalizare
,,Ideea este următoarea: fiecare persoană care ajunge după-amiaza de la serviciu acasă, la un anumit moment, după ce se descarcă bateria, pune mașina la încărcat, de obicei seara pe la orele 18:00-19:00, în funcție de cum ajunge fiecare acasă. Lasă mașina la încărcat pe parcursul nopții, până a doua zi, depinde când pleacă înapoi la serviciu.
Încărcarea standard a vehiculelor este la fel ca și în cazul unui încărcător de telefon, l-am pus la încărcat, se încarcă la puterea nominală maximă, cât de repede ajunge la 100%, iar după asta a terminat. Indiferent că el este lăsat la încărcat pe toată perioada nopții, până a doua zi. El de obicei se încarcă în primele 2-3 ore, urmând ca ulterior, deși este la încărcat, să nu se mai încarce pentru că el este deja 100%. Problemele acestui tip de încărcare sunt că mai ales seara, începând cu 18:00-19:00 de obicei atunci se atinge vârful de sarcină, când majoritatea persoanelor ajung acasă, pregătesc masa, ce mai fac, crește consumul de energie.
Automat, aducând și un plus prin încărcarea vehiculelor electrice, există riscul de cele mai multe ori ca acest vârf de consum fiind suplimentat să conducă la ieșirea din bandă a nivelului tensiunii”, a mai spus el.