Diverse

Cometa epocii de piatră revine pe cer în luna octombrie. Când și unde o pot observa românii

19 Oct, 13:32 • Bugiu ⁠Ana Maria
O cometă, care a fost văzută ultima dată în epoca de piatră, revine pe cer în luna octombrie. În ce dată va apărea și unde o vor putea observa oamenii.

O cometă care nu a mai fost observată pe Pământ din epoca de piatră, reapare pe cer. Cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-Atlas), descoperită anul trecut, ar putea fi vizibilă cu ochiul liber în această lună, conform The Guardian, potrivit Antena 3 CNN.

Aceasta orbitează în jurul Soarelui la fiecare 80.000 de ani, având o traiectorie extrem de alungită. Dr. Gregory Brown de la Royal Observatory Greenwich spune că această cometă provine din norul Oort, situat dincolo de orbita lui Neptun.

„Aceasta este regiunea vastă, aproximativ sferică din jurul Soarelui, care are rămășițe înghețate ale formării sistemului solar”, a spus el.

Dr. Gregory Brown a explicat că strălucirea cometelor depinde de proximitatea lor, atât față de Pământ, cât și față de Soare. Cea mai apropiată apropiere a cometei nu va coincide neapărat cu cel mai strălucitor moment al acesteia, care este anticipat în jurul datei de 9 octombrie.

„În cazul cometelor, cu cât sunt mai aproape de noi, de Pământ, cu atât sunt mai strălucitoare, dar și cu cât sunt mai aproape de soare, cu atât sunt mai strălucitoare. Așadar, cea mai apropiată apropiere nu va fi neapărat cel mai strălucitor moment”, a spus Brown, menționând că ar putea cădea în jurul datei de 9 octombrie.

Te-ar mai putea interesa și: Spectacol pe cer. Un asteroid descoperit în urmă cu câteva ore va intra în atmosfera Pământului

foto: cometă

Dr. Gregory Brown a spus că cometele vizibile cu ochiul liber sunt relativ rare, iar cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-Atlas) are potențialul de a fi printre cele mai strălucitoare observate în ultimele decenii.

„Cometele vizibile cu ochiul liber sunt destul de rare, iar aceasta are potențialul de a fi printre cele mai strălucitoare pe care le-am văzut în ultimele decenii. Așa că merită cu siguranță să încercăm”, a spus el.

Dr. Gregory Brown a mai zis că cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-Atlas) este deja vizibilă cu ochiul liber în condiții favorabile și există posibilitatea ca aceasta să devină și mai strălucitoare. Totuși, el a mai explicat că nu se știe exact cât de luminos va fi, lăsând o doză de incertitudine în ceea ce privește observațiile viitoare ale cometei.

„După cum arată, este deja vizibilă cu ochiul liber în condiții bune și există șansa ca ea să devină considerabil mai strălucitoare. Dar cât de luminos? Sincer, nu știm”, a spus el.

Dr. Gregory Brown a mai menționat că observatorii de stele din emisfera nordică și sudică au ocazia să observe cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-Atlas). În prezent, cei interesați ar trebui să se uite spre est dimineața devreme, înainte de răsăritul soarelui, în direcția constelației Sextans.

De la 13 octombrie, cele mai bune momente pentru observație vor fi seara, după apusul soarelui, privind spre vest, în constelația Boötes. Cometa va apărea, probabil, ca o pată pe cer pentru ochii neavizați, dar coada sa ar putea fi vizibilă cu ajutorul binoclurilor sau al unui telescop mic.

Chiar dacă spectacolul nu va fi atât de impresionant pe cât s-ar spera, privitorii vor avea șansa să observe un obiect ceresc care nu a mai fost văzut pe Pământ din epoca de piatră.

„Și, evident, nu există nicio modalitate de a ști, încă de atunci, cât de strălucitoare ar fi fost cometa și cât de ușor ar fi fost de văzut”, a declarat Brown.

Te-ar mai putea interesa și: Care este cel mai izolat loc de pe Pământ. Jules Verne știa de el când a scris „Copiii căpitanului Grant”