Crăciunul aduce bucurii, dar şi multă tristeţe în aceleaşi timp din cauza vremurilor pe care le trăim. „Toate sunt scumpe, de la o zi la alta, toate…”, mărturisește un român lovit de criza economică actuală. Este realitatea cruntă a zilelor noastre, iar în aceste condiții, mulți români nu îndrăznesc să se gândească la sărbătorile de iarnă. Din cauza prețurilor prea mari la alimente și a facturilor uriașe, mulți oameni se tem că nu vor avea ce să pună pe masa festivă. Iar de brad nici nu poate fi vorba. Cele mai recente date arată că unul dintre trei români ar sări peste Crăciunul din acest an, iar peste jumătate din familiile din mediul rural nu au avut un brad împodobit nici anul trecut.
Mai mult, patru din cinci părinți se tem că nu vor putea să-și acopere costurile pentru încălzire în această iarnă. Situația este și mai gravă pentru bătrânii care au pensii extrem de mici. Cea mai mare parte din buget se duce către plata facturilor, a utilităților și pentru medicamente.
CUM ARATĂ CRĂCIUNUL COPIILOR DE LA SATE:
* două treimi dintre familii renunță la cadouri
* două treimi dintre părinți vor avea mai puțin de 100 de lei pentru cadouri
* jumătate dintre părinți vor alege cadouri care să împlinească nevoi de bază
* unul din trei români ar sări peste acest Crăciun
* două treimi dintre românii de la sate nu reușesc să se descurce cu banii
* o treime dintre familii consideră perioada sărbătorilor una stresantă
* patru din cinci părinți sunt foarte îngrijorați din cauza prețurilor pentru încălzire
* 55% dintre familii nu au avut brad de Crăciun anul trecut
SURSA: WORLD VISION ROMÂNIA
Totodată, 37% dintre români spun că ar putea sprijini financiar organizații neguvernamentale, dacă le-ar rămâne niște fonduri după cumpărăturile de sărbători. De asemenea, România a înregistrat cea mai mică rată de răspunsuri „Nu mă interesează să susțin organizațiile de caritate” – 13%.
Datele interne Revolut confirmă generozitatea românilor: în ultimii doi ani, românii au donat peste 1,45 milioane de euro organizațiilor caritabile, direct în aplicație. Utilizatorii au colectat astfel prin donații a treia sumă totală, în topul piețelor unde Revolut oferă această funcționalitate. 20 de organizații caritabile globale și locale sunt prezente în funcția Donații din Revolut, pentru clienții din România, printre care: Crucea Roșie Română, Dăruiește viață, Asociația Magic, Fundația Regală Margareta a României, Hope and Homes for Children Romania, SOS Satele Copiilor, Hospice Casa Speranței, Code for Romania.
La nivel european, cetățenii au început deja pregătirile pentru Crăciun, iar spiritul sărbătorilor aduce, de obicei, și intenția de a dărui și de a-i sprijini pe cei care sunt mai puțin favorizați de soartă. Dar, din cauza dificultăților economice, din ce în ce mai mulți europeni sunt reținuți când vine vorba de comportamentele incluzive sau de responsabilitatea față de grupurile dezavantajate.
Potrivit studiului, doar 23% dintre respondenții europeni sunt siguri de capacitatea lor de a continua să doneze către organizațiile caritabile, în special în luna decembrie, pentru a sprijini persoanele cele mai afectate de creșterea costului vieții sau categoriile sociale vulnerabile. Majoritatea respondenților (26%) ar direcționa o anumită sumă de bani către organizațiile caritabile pe care le susțin în mod obișnuit, dar numai după finalizarea achizițiilor pentru Crăciun.
Pentru milioane de consumatori europeni este mai ușor să direcționeze fonduri către organizațiile caritabile relevante, cu impact în societate.
Femeile au o atitudine practică atunci când vine vorba despre donații către cauze sociale (27,6% față de 24,9% pentru bărbați) și preferă să facă donații doar după ce au rezolvat urgențele personale sau familiale legate de sărbători. Pe de altă parte, unul din cinci europeni spune că nu este interesat să susțină organizațiile caritabile, cu cea mai mare rată de răspunsuri în Germania (30%) și cea mai scăzută în România (12,7%).
Reprezentanții Generației Z sunt mult mai sensibili, față de alte segmente de vârstă, la nevoile categoriilor vulnerabile sau dezavantajate și se declară mult mai interesați să facă acte de caritate.
Ca tendință generală, dorința de a contribui la incluziunea socială a persoanelor aflate la nevoie scade pe măsură ce vârsta respondenților crește. Doar 13% dintre respondenții de 18-24 de ani declară că nu sunt interesați să ajute organizațiile caritabile, comparativ cu 22% dintre cei peste 55 de ani.
Alături de români, și lituanienii se numără printre „campionii generozității” (29% au răspuns că de obicei donează și o vor face și anul acesta), precum și europenii din generația „Boomers” (65+ ani, 28%).
În România, dacă ne raportăm la categoriile de vârstă și segmentarea regională, respondenții sub 45 de ani sunt mai generoşi decât seniorii şi românii care locuiesc în centrul ţării (32%) față de cei din alte regiuni. Milenialii (35%) și Generația Z (32%) au spus că, de obicei, donează organizațiilor caritabile pe parcursul anului și că o vor face și anul acesta. De altfel, aceste două generații au contribuit cu cel mai mare procent la donațiile făcute în ultimii 2 ani de către români prin Revolut – 82% din suma totală.
Aceeași atitudine pozitivă și responsabilă față de comunitate a fost remarcată și în rândul românilor care locuiesc în regiunile de vest și nord-est, 40% dintre respondenți declarând că ar putea dona din banii care le rămân după cumpărăturile de sărbători. Mai puțin interesate să facă acte de caritate se declară femeile (9%), respondenții cu vârste peste 65 de ani (17%) și rezidenții din nord-vestul României (14%).
Concluzia este că dificultățile economice influențează modul în care oamenii se raportează la solidaritatea socială și afectează deschiderea de a face gesturi caritabile sau de incluziune socială.
Sondajul Revolut a fost realizat alături de Dynata, iar peste 7.000 de respondenți din șapte țări europene, dintre care 1.000 în România, au răspuns la el.
Cunoscuta creatoare de modă Dana Budeanu este una dintre cele mai controversate personaje din societatea românească, din cauza criticilor acide pe care le lansează cu fiecare ocazie. Stilista în vârstă de 43 de ani care are aproape o jumătate de milion de următori pe Instagram face furori cu ultima sa declarație publică acolo unde s-a dezlănțuit într-un discurs memorabil legat de obiceiurile de Crăciun în familiile de români.
„Sărbătorile sunt un regal pentru că se intră în această demență care este orchestrată de amețite, ele, o forță foarte mare. Deci, luna sărbătorilor este cel mai mare coșmar pentru 90 la sută dintre bărbați. De ce credeți că-s fericiți? Bărbații care în toate zilele premergătoare și după Crăciun cară mâncare. Ei după 22 încep căratul sarsanalelor. Cară de la țară la București, cară de la soacre, cară de la celelalte soacre, cară de la mame, ei trebuie să aducă. Când se întâmplă 1 decembrie i s-a terminat viața până pe 2 ianuarie, că trebuie să treacă și de Revelion. El nu mai vrea să treacă, mă, în anul următor pentru că iar vine Crăciunul. Nu mai vrea Crăciun și Paște, nu mai vrea. El nu vrea de Crăciun.
Adică de Crăciun fii mai bun şi ele sunt din ce în ce mai rele. Spune-mi și mie de Crăciun, care e liniștea omului? Bă, care-i liniștea bărbatului de Crăciun. Vreau să știu și eu ce face el de Crăciun? Zace și el pe canapea, cum vrea el? A venit Crăciunul și pentru el? El nu vrea să facă tot harnașamentu’ ăsta, mesele, teroarea. Unde mergem anul ăsta? La maică-ta, la taică-tu, că nu vreau acolo. Vreau dincolo, du-te. S-a uitat maică-ta nu ştiu cum la mine, iarăși nu mă suportă, după 15 ani. Astea sunt discuțiile. 99 la sută dintre bărbați vor să vină pur și simplu efectiv apocalipsa brusc și să rămână singuri cuc. Să dispară tot la masa de Crăciun, la toate zilele alea să dispară pentru că ei nu mai au nicio bucurie. Atenție, bărbatul nu e construit să se bucure de făcut brad și de ales globurile. Dar în fiecare an el trebuie să ajute. Voi aţi văzut, mă, copiii acuma nu mai vor decât cu tații? Să fie îmbrăcați de tați, să facă brăduțul cu tata, să meargă la patinoar cu tata, să meargă la țăndărică cu tata. Deci ăștia sunt salahori și ele se uită la Brad Pitt. Fiți atenți. Femeia este cea mai periculoasă specie de pe Terra. Femeile sunt periculoase. Dacă vă antrenați, nu aveți cum să învingeți această perversitate a femeii.
Nu aveți cum. Singura soluție este să spui NU la tot. De ce? Ca ea să ajungă să te considere un imbecil, că nu eşti în stare, nimic, înțelegi? Pentru că atunci nu te mai solicită la nimic. Sunt bărbați liniștiți care cred că ei sunt în control. Nici cei mai șmecheri bărbați nu sunt în control. Pentru că fiecare bărbat are o slăbiciune pentru femeie„, a declarat Dana Budeanu în emisiunea Sinteza Zilei.