- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Diverse

Cu ce se ocupă asociația de proprietari. Nu mulți locatari cunosc aceste informații esențiale

08 Nov, 22:23 • Cornel Ghimeșan
Nu mulți locatari știu exact ce obligații are concret asociația de proprietari. Trebuie să protejeze interesele comune ale celor care stau la bloc, dar și a spațiilor comerciale și părților comune, adică holul, casa scării, spațiile tehnice.
Cu ce se ocupă asociația de proprietari. Nu mulți locatari cunosc aceste informații esențiale

Legea spune că structura juridică trebuie să existe pentru orice imobil cu apartamente. Mai concret, proprietarii de blocuri noi trebuie să apeleze la serviciile unei firme care să facă acest lucru.

Ce obligații are concret asociația de proprietari

Atunci când se construiesc noi blocuri sau chiar un cartier rezidențial, asociația de proprietari e obligatorie. Ea se constituie printr-o hotărâre a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al proprietarilor. Nu mulți cunosc acest lucru, dar administratorul trebuie să convoace o adunare prin care să se hotărască contabilul şi câteva persoane care să facă parte din consiliul de administraţie.

Ca să fie legal e nevoie de prezența a două treimi din numărul locatarilor. Ei trebuie să-și dea acordul semnând un proces verbal întocmit în două exemplare, care devine parte din acordul de asociere. În acel act există informații despre proprietari, drepturile și obligațiile lor, precum și părțile comune ale imobilului și cota-parte din acestea.

Citește și Anunţ îngrijorător de la BNR. Ce se va întâmpla în România după alegeri: vine apocalispa financiară!

După înființarea asociației e nevoie să fie organizate întâlniri periodice la care să participe locatarii, în care să se voteze în legătură cu diferite probleme ale blocurilor care fac parte din structură. Mai mult, românii trebuie să fie informați în legătură cu activitatea financiară a asociației și despre utilizarea fondurilor.

Asociația de proprietari trebuie să administreze în mod corect bunurile comune și să gestioneze contribuțiile financiare. “De asemenea, are datoria să informeze proprietarii cu privire la activitățile desfășurate, să păstreze transparența financiară și să asigure un mediu de locuit corespunzător”, se arată în lege.

Dacă un locatar nu e mulțumit de cum a gesionat asociația de proprietari o sistuație sau are impresia că nu-i reprezintă interesele poate să facă o reclamație la președintele structurii printr-o cerere scrisă. În cazul în care refuză să facă ceva în acest sens, chiar să prezinte documentele, proprietarul poate să meargă mai departe.

Citește și Noile culori la modă pentru Crăciun. În acest an, clasicele roșu și verde sunt istorie. Cum să-ți decorezi bradul și casa pentru a fi în trend

Mai concret, poate să depună o reclamație la primăria de care aparține, iar apoi asociația să fie sancționată conform Legii 196/2018, pentru:

  • „neconvocarea adunării generale, conform prevederilor prezentului act normativ;
  • necomunicarea de către proprietar a modificării suprafeţei utile către asociaţia de proprietari şi administraţia financiară locală;
  • neluarea de către asociaţia de proprietari, de preşedinte sau de către comitetul executiv al asociaţiei de proprietari a tuturor măsurilor necesare pentru repararea , reabilitarea şi menţinerea în stare de siguranţă şi funcţionare a condominiului şi a instalaţiilor comune aferente pe toată durata existenţei acestora , conform prevederilor legale în vigoare;
  • nerespectarea de către proprietari a prevederilor art. 31 (1);
  • nerespectarea statutului, a acordului de asociere, precum şi neîndeplinirea sau depăşirea atribuţiilor de către preşedinte, membrii comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator;
  • punerea în pericol de către proprietari a integrităţii structurale a condominiului sau a altor proprietăţi individuale, precum şi a bunei funcţionări a instalaţiilor aferente acestora;
  • schimbarea de către proprietar a destinaţiei locuinţei sau spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă fără autorizaţiile şi aprobările legale;
  • neexecutarea de către proprietar a lucrărilor de întreţinere , reparaţii sau de înlocuire a elementelor de construcţii aflate în proprietatea sa individuală , dacă aceasta este de natură să aducă prejudicii celorlalţi proprietari . Fac excepţie cazurile în care au fost îndeplinite prevederile art. 30 (5);
  • modificarea aspectului proprietăţii comune de către proprietari , precum şi a elementelor constructive ale condominiului fără respectarea prevederilor prezentei legi;
  • neluarea măsurilor în scopul constituirii fondului de reparaţii sau a fondului de rulment;
  • neîncheierea de către administrator a asigurării pentru răspunderea civilă profesională a administratorului;
  • utilizarea cu altă destinaţie a fondului de rulment sau a fondului de reparaţii, altfel decât este prevăzut la 71 şi 72″.
Urmărește Daily Business pe Google News
Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult