Legea spune că structura juridică trebuie să existe pentru orice imobil cu apartamente. Mai concret, proprietarii de blocuri noi trebuie să apeleze la serviciile unei firme care să facă acest lucru.
Atunci când se construiesc noi blocuri sau chiar un cartier rezidențial, asociația de proprietari e obligatorie. Ea se constituie printr-o hotărâre a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al proprietarilor. Nu mulți cunosc acest lucru, dar administratorul trebuie să convoace o adunare prin care să se hotărască contabilul şi câteva persoane care să facă parte din consiliul de administraţie.
Ca să fie legal e nevoie de prezența a două treimi din numărul locatarilor. Ei trebuie să-și dea acordul semnând un proces verbal întocmit în două exemplare, care devine parte din acordul de asociere. În acel act există informații despre proprietari, drepturile și obligațiile lor, precum și părțile comune ale imobilului și cota-parte din acestea.
Citește și Anunţ îngrijorător de la BNR. Ce se va întâmpla în România după alegeri: vine apocalispa financiară!
După înființarea asociației e nevoie să fie organizate întâlniri periodice la care să participe locatarii, în care să se voteze în legătură cu diferite probleme ale blocurilor care fac parte din structură. Mai mult, românii trebuie să fie informați în legătură cu activitatea financiară a asociației și despre utilizarea fondurilor.
Asociația de proprietari trebuie să administreze în mod corect bunurile comune și să gestioneze contribuțiile financiare. “De asemenea, are datoria să informeze proprietarii cu privire la activitățile desfășurate, să păstreze transparența financiară și să asigure un mediu de locuit corespunzător”, se arată în lege.
Dacă un locatar nu e mulțumit de cum a gesionat asociația de proprietari o sistuație sau are impresia că nu-i reprezintă interesele poate să facă o reclamație la președintele structurii printr-o cerere scrisă. În cazul în care refuză să facă ceva în acest sens, chiar să prezinte documentele, proprietarul poate să meargă mai departe.
Mai concret, poate să depună o reclamație la primăria de care aparține, iar apoi asociația să fie sancționată conform Legii 196/2018, pentru: