Cum afectează „frauda prietenoasă” comercianții. Unul dintre motivele problemei este că procesul de contestare a plăților a devenit mai simplu pentru consumatori în ultimii ani, în parte datorită eforturilor de îmbunătățire a serviciilor bancare mobile ca răspuns la anulările de călătorii și alte efecte ale pandemiei.
„Există dispute legitime, iar procesul de rambursare a fost construit pentru a recunoaşte şi pentru a oferi un fel de ajutor pentru acele dispute legitime. Acum vedem acest nivel masiv de abuz”, spune Rodrigo Figueroa, director de operațiuni al Chargeback Gurus, o companie care ajută afacerile să recupereze venituri.
Citește și: Ce riscă cei care fac fraudă cu vouchere de vacanță? Pedeapsa primită de 5 polițiști din Alba
Experții în carduri de credit spun că identificarea fraudelor prietenoase poate fi dificilă. „Există o mulţime de statistici în legătură cu creşterea acesteia, dar se pare că aproape că devine un termen pentru tot ceea ce pur şi simplu nu înţelegem. Cuvântul fraudă este uneori folosit cam liber”, spune Robert Painter, vicepreședinte pentru parteneriate la platforma de protecție împotriva fraudei Kount, parte a companiei Equifax.
Uneori, nu există intenția de a frauda, recunosc experții. De exemplu, un consumator care nu recunoaște numele comerciantului pe factura cardului de credit ar putea contesta tranzacția ca fiind frauduloasă.
Conform legii Fair Credit Billing Act, aceasta este o dispută legitimă, explică Chi Chi Wu, avocat senior la Centrul Național de Drept pentru Consumatori. „Comerciantul folosește un alt nume pe factura cardului de credit și consumatorul contestă această plată. Este o dispută legitimă conform legii. Au dreptul la clarificări”, spune Wu, potrivit CNBC.
Totuși, acest scenariu poate fi etichetat drept fraudă prietenoasă. Potrivit raportului Socure, 29% dintre cei care au declarat că au comis fraude au spus că a fost un accident. Alții au menționat dificultăți economice (34%) sau faptul că știau pe cineva care a scăpat nepedepsit (19%).
Determinarea intenției consumatorului este una dintre cele mai dificile probleme pentru experții în fraudă, afirmă Johnny Ayers, CEO și fondator al Socure.
Experții și susținătorii cardurilor de credit recomandă ca, înainte de a depune o plângere, consumatorii să încerce să rezolve problema direct cu comerciantul. Emitenții de carduri de credit acceptă adesea disputele pentru a-și păstra reputația, spune Wu.
„Un lucru la care emitenții de carduri de credit trebuie să se gândească înainte de a se lupta constant cu comercianții este: ‘Va afecta acest lucru capacitatea de a păstra clienți buni?’ Cu siguranță aud de la consumatori [spunând] ‘Emitentul X este bun la dispute. Mă sprijină’”, explică Wu.