Chiar dacă toamna încă ne încântă cu temperaturi blânde, prin magazine au început să apară tot felul de obiecte și decorațiuni cu simbolistica Crăciunului, moşi, ghirlande, globuri şi luminiţe. Toate acestea, viu colorate sau strălucitoare, le găsim pe rafturi, așteptând parcă să fie cumpărate cât mai repede.
Chiar dacă obiectele din magazine ne fură privirile, sociologii afirmă că achiziționarea a câtor mai multe decorații pentru sărbătorile de iarnă, nu aduc defapt niciun beneficiu real. Consumatorii sunt atrași vizual, sau văd la rândul lor alți clienți, influențând procesul de cumpărare a produselor cu tematica sărbătorilor. Tendința aceasta o regăsim prin toate magazinele în acestă perioadă, manifestând un sentiment de vulnerabilitate al oamenilor de a se conforma cu presiunile sociale.
Client: „Sunt foarte înnebunită după Crăciun, abia aștept să-mi cumpăr, să-mi umplu toată casa. Prietenul meu nu mă lasă să împodobesc bradul, că l-aș împodobi de pe acuma.”
Client: „Lumea poate să-și cumpere din timp ce are nevoie și mai și găsești lucruri frumoase. Chiar înainte de Crăciun, deja toate sunt luate și e mai greu să găsești.”
Reprezentanţii magazinelor aprobă că marfa în cauză este epuizată deseori până în luna decembrie, când e oficial luna de împățit cadouri.
Andra Miculescu este manager imagine magazin și spune că:
„Avem obiceiul să le scoatem mai repede, deoarece am observat, clienților noștri le place această surpriză și le place să se bucure mai repde de spiritul Crăciunui.”
Ai mai putea citi și: Înghețata Gelatelli, de la Lidl, cumpărată de mulți români, ridică semne de întrebare. Ce spun specialiștii că ar conține?
Obiceiul de a împodobi vitrinele din magazine, cu foarte devreme înainte de Crăciun, s-a împrumutat din străinătate, mai ales din Ţările Scandinave, unde toate acestea se întâmplă cu două luni înainte.
Daniel Crețiu, manager reginonal magazin e de părere că:
”Scandinavii vor să simtă din timp atmosfera asta de Crăciun din timp în casele lor, e același lucru, pe care vrem să-l implementăm și noi în România. Începem să decorăm deja magazinul pentru o atmosferă de Crăciun plăcută.”
În Craiova, restaurantele din centrul orașului au început să fie împodobite de sărbătoare. Luând exemplu de la cunoscutele Colmar sau Strasbourg, urși de plus gigantici au fost prinși la ferestre ca și decor.
Sociologii consideră însă că multitudinea de obiecte decorative de Crăciun ne determină să cumpărăm tot mai mult, chiar dacă nu am avea reală nevoie de acestea.
Laurențiu Țaru, sociolog:
„Vorbim despre un fenomen puternic, puternic consumerism. Dacă ne uităm acum 30 de ani în urmă probabil că aveam un brad sau aveam un set de globuri sau un set de luminițe de brad, pe când astăzi avem această presiune socială de a fi în trend, de a fi în modă.”
Primele târguri de Crăciun de România se vor deschide abia peste o lună.
Te-ar mai putea interesa și: Comisia Europeană, avertisment pentru Temu. Sancțiuni uriașe sunt, momentan, pe tușă