Două românce, care au studiat matematica în România la Galaţi, şi apoi şi-au continuat şi aprofundat studiile în matematică şi statistică în Franţa, au creat, după şase ani de cercetare, un software care ar putea deveni o componentă de bază în modul în care sunt construite avioanele şi maşinile viitorului, în care electronica şi softul vor juca un rol şi mai mare decât o fac în prezent, potrivit Business Magazin.
Softul poate ajuta giganţi precum Airbus să rezolve o problemă dificilă, anume validarea funcţionării corecte a sistemelor electronice înaintea lansării pe piaţă a unui nou produs, cum ar fi un avion sau o maşină. Soluţia e deja testată de giganţi precum Airbus sau Thales Avionics şi dacă echipa condusă de Adriana Gogonel şi Liliana Cucu-Grosjean va reuşi să strângă 1 mil. euro de la investitori, dezvoltarea la această descoperire ar putea accelera.
„Pentru ca un nou model de maşină sau de avion să iasă pe piaţă, trebuie să se facă o validare funcţională a părţii electronice, adică să se asigure, să se dovedească faptul că toate programele fac ceea ce trebuie să facă.
Dar se face şi o validare temporală, să se asigure că toate programele fac ceea ce trebuie să facă, dar în timpul care le este dedicat, adică atunci când apăs pe acceleraţie la maşină, mă aştept ca în mai puţin de o secundă maşina să accelereze, când apăs pe frână, să frâneze; dacă depăşeşte timpul care îi este alocat, cum ea îşi împarte resursele procesorului cu alte programe – de exemplu, la o maşină automată o să avem frâna şi acceleraţia cu acelaşi spaţiu dedicat pe procesor, nu pot să fie în paralel.
Şi atunci, de exemplu, dacă nu am făcut o bună estimare a cât poate să dureze în cel mai rău caz ca frâna să acţioneze, poate să rămână acceleraţia blocată, şi maşina să accelereze în loc să frâneze”, a explicat Adriana Gogonel, cofondatoare şi CEO al StatInf, ce face soluţia RocqStat, potrivit sursei.
Așadar, softul realizat de StatInf asigură această parte de validare temporală – fapul că diversele module îşi execută sarcina în timpul alocat.
Citește și: Descoperire istorică! Găini modificate genetic, imune la gripa aviară
Adriana Gogonel şi Liliana Cucu-Grosjean au înfiinţat start-up-ul StatInf în Franţa, după şase ani de cercetare, la îndemnul unor specialişti din cadrul gigantului Airbus care erau la curent cu munca de cercetare realizată de cele două românce. Cele două surori au studiat matematica la Galaţi, şi ulterior au emigrat în Franţa, unde şi-au continuat şi aprofundat studiile în matematică şi statistică.
Softul creat de echipa celor două românce rezolvă o problemă cheie, care va deveni din ce în ce mai importantă, în toate industriile – validarea funcţionării corecte a sistemelor electronice. Start-up-ul lucrează deja cu mai mulţi giganţi din Franţa şi are o listă de companii care aşteaptă lansarea comercială a softului, anul viitor. Printre companiile cu care compania a lucrat până acum se numără Airbus, MBDA, CNES, Liebherr, Thales Avionics şi Safran Aero.
StatInf are un potenţial uriaş de piaţă, pentru că produsul este potrivit şi pentru firme mai mici, spune Adriana Gogonel.
„StatInf e o societate care are ambiţia de a deveni lider mondial în analiza temporală a timpilor de execuţie. Am început atacând piaţa critică, a companiilor care dacă au probleme de producţie, erorile pot costa vieţi umane.
Dar am putea să lucrăm şi cu companii mici, doar că deocamdată vrem să îi convingem pe cei mari şi aşa cei mici o să vină mai uşor şi o să ne permitem când o să vină cei mici să facem o împachetare a produsului pe care să şi-o permită pentru că astăzi avem licenţe destul de scumpe pentru un start-up, de exemplu, care ar avea nevoie de noi. Constructorii de drone, constructorii de minisateliţi, toţi ar putea beneficia de ceea ce propunem noi.”
StatInf a lansat lună trecută o campanie de finanţare pe platforma SeedBlink, care face parte din strategia start-up-ului de a atrage o finanţare totală de un milion de euro pentru a putea accelera dezvoltarea la capacitatea maximă.
„Este suma care ne-ar permite nouă să avansăm dezvoltarea produsului cu viteza maximă posibilă”, a punctat Adriana Gogonel.
Ea estimează că produsul are potenţialul să explodeze şi să ajungă nu doar să genereze venituri de zeci de milioane de euro pe an, ci şi să devină un instrument standard folosit de giganţi precum Tesla dar şi NASA.
„Văd softul nostru ca fiind soluţia la care o să facă apel orice constructor de automobil, de rachete de oriunde în lume. Deci o văd pe buzele celor de la Tesla, de la SpaceX, de la NASA, care vor spune, da, soluţia propusă de StatInf, asta ne trebuie aici.”
Vezi și: Mare atenție în ce locuri mâncați! ANPC a făcut o nouă descoperire îngrozitoare