Tinerii din generația Z au alte priorități, comparativ cu generațiile trecute, în care se punea accentul pe întemeierea unei familii și achiziționarea unei case, a transmis zf.ro.
Din păcate, și timpurile în care trăim sunt destul de grele, astfel încât le complică viața tinerilor, iar costul de viață e din ce în ce mai ridicat. Mai nou, focusul pe protecția mediului se dovedește a fi un alt inhibitor pentru natalitate, nașterea și creșterea unui copil fiind echivalat cu un consum de resurse.
Potrivit sursei citate, luna trecută a fost publicat cea de-a 12-a ediție a studiului global realizat de către Deloitte, prin care se arată analiza care s-a suprapus perioadei pandemiei și a războiului din Ucraina. Așadar, eșantionul pe care a fost realizat studiul a fost de 22.000 de tineri din 44 de țări, din America de Nord până în Europa de Vest, Europa de Est, Africa sau Asia-Pacific. Cei care au efectuat studiul, au încadrat Gen Z în perioada 1995-2004, iar Milenialii între anii 1983 şi 1994.
„Ultimii ani au lăsat multe urme: o criză a costului de trai declanşat de cea mai mare inflaţie din ultimii 40 de ani, cel mai mare război terestru din Europa din anii 1940, ascensiunea provocărilor legate de sănătatea mintală şi burnoutul şi o creştere a problemelor psihice generate de lipsa prevenţiei, printre altele. Acestea sunt lucrurile care apasă greu pe umerii Gen Z şi Milenialilor”, se arată în deschiderea studiului Deloitte dedicat acestor generaţii şi publicat în mai, 2023.
Preocuparea celor două generații este costul vieții, iar numărul tinerilor care resimt acest lucru a crescut semnificativ comparativ cu ediția precedentă. Așadar, pe numărul 1 se află costul vieții pentru 35% dintre Gen Z, pe când anul trecut erau doar 29%.
„Jumătate dintre Gen Z şi Mileniali trăiesc de la un salariu la altul. Mai departe, Gen Z şi Milenialii răspund la această situaţie prin luarea unor noi joburi, prin amânarea unor decizii majore cum ar fi achiziţia unei case sau întemeierea unei familii şi adoptă comportamente ţintite către economisirea banilor cum ar fi cumpărarea de haine second-hand sau renunţarea la maşină“, se arată în studiul Deloitte. Mai departe, nemulţumirea legată de salariu este principalul factor care îi determină pe Gen Z să migreze de la un angajator la altul, lipsa banilor fiind şi motivul pentru care mulţi tineri adoptă un alt doilea job.
Tinerii se descurcă destul de greu cu angajarea într-un loc de muncă, care să fie și bine plătit, tocmai de aceea 56% dintre Gen Z cred că le va fi imposibil să ceară o mărire de salariu, iar 50% spun că întemeierea unei familii va deveni dificilă. Dacă ne raportăm la achiziționarea unei case, 61% dintre tineri exclud această idee.
De asemenea, pandemia a schimbat multe vieți, dacă la început erau doar 36% dintre angajați Gen Z, care lucrau remote, iar anul acesta s-a ajuns la 61%. Se arată în studiu, că dacă angajatorul le-ar cere angajaților Gen Z să revină la birou la program full-time, peste 77% dintre ei și-ar da demisia.
Dacă vorbim de creșterea unui copil, acest lucru vine la pachet cu un consum de resurse și nu doar financiare. 23% dintre Gen Z spun că vor avea mai puțini copii sau chiar deloc, iar 19% au luat deja această decizie.
Tot de dragul mediului, tinerii din studiul Deloitte se arată mai puţin entuziasmaţi de achiziţia unei maşini sau a articolelor fast-fashion, maşinile electrice, second-handul şi o dietă vegetariană fiind opţiuni de lifestyle tot mai apreciate de Gen Z.
Alte articole: STUDIU Ce așteptări are Generația Z a României de la viitor. 50% dintre tineri își doresc să părăsească Europa