Cei care își caută un loc de muncă încep din ce în ce mai mult să se orienteze către job-ul de agent imobiliar. Acest lucru se datorează faptului că perspectivele financiare sunt cât se poate de atractive, însă puțină lume realizează cât de complicat este acest job. Conform unor statistici, în România există peste 18.500 de agenții imobiliare, ceea ce înseamnă cu numărul agenților imobiliare poate să depășească 100.000. Cu toate acestea, există zvonuri că numărul ar fi cu mult mai mare.
Cum era de așteptat, cei mai de succes agenți imobiliari sunt din București, dar și în alte orașe mai mari. Acest lucru se datorează, în principiu, din cauza faptului că valoarea tranzacțiilor este cu mult mai mare în Capitală sau în mariile orașe, prețurile fiind semnificativ mai ridicate în ceea ce privește sectorul imobiliar.
În linii mari, comisionul pe care îl primește un agent imobiliar pleacă de la 1% din valoarea tranzacției. Totuși, acesta poate să crească în funcție de negocierea inițială. Un comision mediu este în jur de 3% din valoarea tranzacției, plus TVA. În cele mai multe cazuri, remunerația agentului imobiliar este plătită de cel care vinde propietatea.
La finalul anului trecut se estima că un agent imobiliar câștigă aproximativ 4.800 de lei pe lună, dacă ne referim la București. În Cluj Napoca, câștigul mediu ajunge la aproximativ 3.900 de lei pe lună. Conform statisticii, un agent imobiliar nu are cum să câștige mai puțin de 2.000 de lei, lucru valabil indiferent de orașul despre care vorbim.
Din punt de vedere al câștigului unui agent imobiliar, cele mai slab cotate orașe sunt Piatra Neamţ, Galaţi, Drobeta Turnu Severin, Craiova sau Râmnicu Vâlcea. În anul 2021, cele mai șase din cele 10 agenții imobiliare din țară se aflau în București.
Agentul imobiliar are două atribuții clare pe care trebuie să le îndeplinească. Prima oară, acesta ia în portofoliu să proprietatea, o pozează și o pregăteşte prezentarea. Ulterior, însoţeşte eventualul cumpărător pentru a-i arăta proprietatea. Printre atribuţii, agentul imobiliar trebuie să ţină pasul cu activitatea pieţei, trebuie să cerceteze anunţurile, trebuie să planifice şi coordoneze întâlniri, trebuie să elaboreze planuri de marketing pentru ofertele existente, etc.