, Neste și MOL își unesc forțele pentru a testa combustibilii sustenabili. Acest demers este făcut în colaborare cu Aeroportul Budapesta, RÜK (Airport Fuel Supply Kft.). Conform unui comunicat de presă, aceștia vor începe să testeze comercial lanțul său de aprovizionare cu combustibil sustenabil pentru aviațe (SAF).
Acest proiect vine în sprijinul unor eforturi mai ample ale industriei de aviațe, de a reduce emisiile de CO2 . Aceste demersuri au ca țintă pregătirea sistemului de alimentare al aeroportului din Budapesta, înainte de mandatele Uniunii Europene care vizează urilizarea amestecurilor SAF. Acestea vor fi introduse îmncepând cu anul 2025.
În premieră, pe data de 10 mai 2023, Wizz Air a decolat de pe aeroportul din Ungaria folosind un amestec de MY Sustainable Aviation Fuel furnizat de MOL. Pe parcursul testului, cele trei areonave, cele mai noi modele Airbus A321neo ale Wizz Air, erau alimentate cu un amestec total de 23,5 tone, dintre care 37% erau SAF pur şi 63% combustibil Jet A1. Avioanele transportau pasageri de la Budapesta la Paris Orly şi către alte câteva destinaţii europene.
Odată cu aceste zboruri, MOL, în calitatea sa de furnizor de combustibil pentru Aeroportul Budapesta, și Wizz Air, compania aeriană cea mai sustenabilă din punct de vedere ecologic, au făcut un pas uriaș în ceea ce privește reducerea amprentei de mediu a combustibililor.
SAF este un tip de combustibil, produs de compania finlandeză Neste. Acesta este produs din ulei de gătit uzat şi deşeuri de grăsimi animale. SAF ar putea fi utilizat pentru reducerea emisiilor de carbon cu până la 80% pe durata ciclului de viaţă al combustibilului sustenabil, comparativ cu utilizarea combustibilului fosil pentru avioane, se mai arată în comunicat.
„Obiectivul nostru strategic este de a impulsiona economia circulară a Ungariei şi de a ne face operaţiunile neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Testăm în mod constant noi tehnologii şi dezvoltăm produse pentru a consolida securitatea aprovizionării cu combustibili cu emisii scăzute de carbon şi pentru a accelera tranziţia ecologică. Până acum, am făcut mai ales paşi în privinţa carburanţilor pentru transportul rutier.
La Danube Refinery, de exemplu, co-procesăm uleiuri vegetale, uleiuri de gătit uzate şi grăsimi animale cu componente fosile din 2021, pentru a produce motorină mai sustenabilă. Acum ne mutăm într-o zonă nouă, colaborând cu partenerii noştri pentru a dobândi experienţă în combustibilii pentru aviaţie şi pentru a face industria mai sustenabilă. Sunt încrezător că primul transport SAF, lansat acum ca test comercial, va fi urmat de multe altele.”, a declarat Csaba Zsoter, vicepreşedintele senior al diviziei Downstream Fuels a Grupului MOL