Polonia este cel mai mare producător de baterii litiu-ion din Europa și al doilea la nivel mondial, după China, dar industria sa riscă să fie afectată de noile norme stricte ale Uniunii Europene privind emisiile, potrivit economedia.ro.
Regulamentul privind bateriile, adoptat de UE în februarie, stabilește reglementări stricte privind producția și gestionarea deșeurilor, iar prevederile aflate în negociere ar putea pune în pericol dominația Poloniei în acest sector. Există temeri că măsurile, inclusiv norme pentru calcularea amprentei de carbon, vor afecta subvențiile și vor influența amplasarea viitoarelor fabrici, lovind economia poloneză dependentă de cărbune.
În ultimii ani, Polonia a devenit o destinație atractivă pentru companiile din sectorul bateriilor datorită apropierii de piața germană și a forței de muncă calificate, dar accesibile. Țara găzduiește cea mai mare fabrică de baterii din Europa, LG Energy Solution, situată în Wrocław, care produce jumătate din bateriile europene. Însă, viitoarele norme UE privind emisiile de carbon amenință acest sector.
Te-ar mai putea interesa și: Carrefour a închis aproape 100 de magazine. Peste 900 de persoane au rămas fără locuri de muncă, în Polonia
foto: baterii Polonia
În prezent, producătorii pot folosi contracte de achiziție de energie verde (CAEE) sau certificate de energie curată pentru a reduce amprenta de carbon a bateriilor, făcându-le mai atractive ecologic. Totuși, unele țări au cerut ca această compensare să fie eliminată, propunând ca amprenta de carbon să fie calculată în funcție de intensitatea emisiilor din țara de producție.
Aceasta ar avantaja statele cu un mix energetic bazat pe regenerabile și nuclear, precum Franța și Suedia, dar ar afecta puternic Polonia, unde 63,8% din energia electrică provine din cărbune. O astfel de schimbare ar afecta și Germania, care a renunțat la energia nucleară, determinând opoziția marilor asociații de afaceri germane față de noua metodologie.
„Este de înțeles că liderii industriali actuali și emergenți pot avea rezerve (cu privire la propunere)”, a declarat Kamil Lipiński, șeful departamentului de energie și climă de la PIE, pentru Notes from Poland.
Aleksander Rajch, membru al consiliului de administrație al New Mobility Association (PSNM), care sprijină dezvoltarea electro-mobilității și a combustibililor alternativi în Polonia și în Europa Centrală și de Est, susține că modificările propuse ar putea afecta industria bateriilor nu numai în Polonia, ci și în întreaga UE.
„Schimbarea, dacă va fi adoptată, va fi negativă, deoarece diminuează cu adevărat potențialul industriei în această regiune. Și nu înseamnă că va merge doar în Europa de Vest. Se va muta și în America de Nord sau Asia”, a declarat acesta pentru Notes from Poland.
Mario Draghi, fostul guvernator al Băncii Centrale Europene (BCE), a avertizat, de asemenea, împotriva pierderii unor sectoare-cheie pentru viitorul decarbonizării în recentul său raport privind viitorul competitivității europene elaborat pentru Comisia Europeană (CE).
„Concurența chineză devine acută, determinată de o combinație puternică de subvenții, inovare și scară. Există încă alte sectoare, cum ar fi bateriile, în care nu dorim să fim complet dependenți de tehnologia străină din motive strategice și, prin urmare, este esențial să păstrăm know-how-ul în Europa”, a declarat Draghi la prezentarea raportului în Parlamentul European.
Piotr Jarmowicz, expert în politica industrială și reglementările UE în cadrul Ministerului polonez al Dezvoltării, consideră că modificarea propusă CE ar fi „devastatoare pentru țări precum Polonia”.
„Comisiei Europene trebuie să i se reamintească tot timpul că nicio regiune nu ar trebui să fie lăsată în urmă. Ceea ce ar trebui să așteptăm cu toții de la cadrul de reglementare al UE este o anumită corectitudine, corectitudine de bază”, a declarat acesta în cadrul Congresului privind noua mobilitate.
Te-ar mai putea interesa și: Un gigant din Polonia, intră pe piața de retail din România. A deschis primul magazin în București și vrea să ajungă la 200 în toată țara până la sfârșitul anului