ANPC a finalizat cu succes prima operațiune de verificare în domeniul marketingului realizat de influenceri pe platformele de socializare online, în special Instagram. Operațiunea de verificare a avut ca țintă zece influenceri români, cunoscuți pentru faptul că au unele dintre cele mai mari comunități de urmăritori pe rețelele de socializare. Scopul acestei acțiuni a fost să combată difuzarea de mesaje promoționale care nu sunt prezentate în mod transparent.
În anul 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a trimis scrisori de informare către cei zece influenceri români, referindu-se la conținutul specific postat pe platforma Instagram și solicitând transparență și claritate maximă în ceea ce privește orice conținut publicitar.
În aceste scrisori, inspectorii au atras atenția ausupra faptului că publicitatea trebuie să fie recunoscută clar și au subliniat că interzicerea publicității ascunse se aplică în mod general și, prin urmare, trebuie respectată și în cazul comunicărilor efectuate de influenceri prin intermediul rețelelor de socializare. Aceștia nu pot să sugereze că acționează dezinteresat atunci când, în realitate, promovează un anumit brand.
În consecință, instituția i-a invitat oficial pe influenceri să facă evidență clară a scopului promoțional, atunci când este cazul, pentru a fi ușor recunoscut de către toți utilizatorii rețelelor de socializare. În acest context, se propun următoarele recomandări la nivel național pentru evidențierea intenției comerciale în toate fotografiile/videoclipurile postate de influencerii români pe toate platformele de socializare pe care sunt activi, inclusiv atunci când promovează propriile lor branduri.
„Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenţie comercială – metoda este folosită de către persoanele care promovează prin postările sale vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie şi pentru care este remunerat în orice fel, precum şi pentru situaţia se va aplica chiar în situaţia în care îşi promovează propria afacere (dacă este cazul).
Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar şi într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag cum ar fi, cu titlu de exemplu şi alternativ: #ADVERTISEMENT ’BRAND’ (trad. #PUBLICITATE ‘BRAND’), #PAIDSPONSORSHIP ’BRAND’ (trad. #SPONSORIZARE PLATITA DE ‘BRAND’), #PAID PARTNERSHIP ‘BRAND (trad. #PARTENERIAT PLATIT DE ‘BRAND’),, #AD (trad. #RECLAMĂ sau #PROMOVARE COMERCIALĂ) sau, în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: PRODUCT OFFERED BY ‘BRAND’ (trad. #PRODUS FURNIZAT DE ‘BRAND’)”, se arată într-un comunicat al ANPC-ului.
Această primă intervenţie a ANPC reprezintă o campanie de conştientizare a tuturor actorilor afectaţi de metoda de marketing practicată de influenceri, pentru ca toate personalităţile, precum şi proprietarii de mărci care nu au fost încă identificaţi în această etapă să folosească avertismente adecvate pentru informarea consumatorilor asupra publicităţii plătite prin orice forme.